Ett julinlägg om Jesus trefaldiga födelse
Jesus trefaldiga födelse
I mellandagarna brukar det kunna bli någon bloggpost med koppling till den kristna julen. Tydligen har jag aldrig skrivit om ”Jesus trefaldiga födelse” så idag tar vi oss en titt på det!
Det kan lätt bli rörigt med teologin kring Jesus på julen. Jesus föds ju som ett litet barn i krubba men vi talar också om honom som ”Sonen” i treenigheten. Och treenigheten är lika evig som Gud. Hur funkar det?
Född i evigheten
Hur det är med treenigheten är i grunden ett obegripligt mysterium för oss. Att Gud är en enda och samtidigt Fader, Son och Ande. Den första födelsen vi ska nämna nu är Faderns födelse av Sonen före all tid i evigheten. ”Född och inte skapad, av samma väsen som Fadern” som det står i den niceanska trosbekännelsen. Det ligger verkligen över min förmåga att förklara det här för som min teologilärare sa: vårt tänkande och språk blir alltmer paradoxalt och bryter samman när vi ska försöka förstå oss på treenigheten. Som det framgår i bibeln säger Jesus att han är ett med Fadern samtidigt som det tydligen går att ställa Fadern och Sonen i relation till varandra så att Fadern är ännu mer ursprunglig. Hur det nu kan fungera om det skett innan tiden fanns.
För våra syften idag kan vi i alla fall konstatera att Gud alltid varit treenig. Det har funnits en person i Gud som är ”Sonen” även innan Jesus föddes till jorden som människa.
Född till jorden
Den andra födelsen är den vi firar i julens gudstjänster. Gud Sonen blev ”inkarnerad” -blev kött och blod och föddes som människa genom jungfru Maria (som därför har den paradoxala äretiteln ”Gudsmodern”).
Det är som om en vi lever i en bok och författaren plötsligt skulle finnas med själv i handlingen. En som finns bortom vår värld men som också skapat den som uttryck för sin egen fantasi och sedan också kliver in i den.
Även detta är ett mysterium vi aldrig till fullo kan förstå men det betyder att den eviga Sonen nu också är en mänsklig son till Maria.
Född i människors hjärtan
”Vad spelar det för roll om Gud föddes i Betlehem för 2000 år sedan om han inte också föds i ditt hjärta?”
Den tredje födelsen har direkt med oss och vår tro att göra. Den innebär att Gud blir en levande verklighet i våra liv. Detta kallas för tro.
Tro är också ett mysterium på sitt sätt. Vi brukar förstås tänka att vi bestämmer rätt mycket över vad vi tänker och tror om saker men kan vi bestämma oss för att tro och lita på Gud? Jag skulle säga att tron är en gåva från Gud, en mystisk födelse av Gud i våra hjärtan. För en del har den säkert vuxit fram väldigt odramatiskt men för andra har den plötsligt funnits där. Teologiskt kan man säga att denna födelse i hjärtat är ett verk av Guds heliga Ande.
Tre stora mysterier
Det är tre stora mysterier detta. Ingen av dem går egentligen att förstå sig på helt och hållet men så här har det uttryckts genom tiderna i kyrkans trosbekännelser. Födelsen i Betlehem är ju en mer påtaglig fysisk händelse men kanske samtidigt den allra mest obegripliga av dem alla?
Har du tankar om detta får du gärna skriva en kommentar!
Lämna ett svar