11 blandade tankar på måndagen

Ny måndag, nya blandade tankar.

Blåbärsris med blommor.
  1. Glad måndag kära läsare.

2. Det har varit en lång ledig helg här i familjen och solen har skinit över oss. Vi har hunnit med att sova i skogen i hemsytt vindskydd, vandra i bokskogen i Molla och leka vid dammen i Kuvarp. Mer uteliv med familjen än på hela vintern känns det som.

3. Jag har tänkt väldigt länge på att hitta bra ställen att gå ut och övernatta lite obemärkt i skogen nära där vi bor och nu har det faktiskt hänt att vi sprang på en bra plats för ett tag sedan. Nu har vi också släpat ihop lite sten där till en eldstad så nu ska det vara lätt att gå dit när man vill och sitta vid en eld.

4. Jag läste serieromanversionen av den gamla science-fictionboken ”kindred” och blev starkt berörd. Om hur en modern människa skulle agera om vi på riktigt hamnade i ett samhälle där slaveriet fanns levande.

5. Vi har också byggt en stomme till ett enkelt växthus i trädgården. Mest min fru medan jag skött familjen, som det ofta går till här. Nu hoppas jag det ska bli lite mer tomater och grejer.

6. Denna dag ska vi åka hit och dit med släpkärra och kasta och hämta saker (sägs man kan få kompostjord på återvinningscentralen). Även det är ju ganska bra att göra ibland.

7. Och på eftermiddagen idag är det träff med sommarkonfirmanderna. Annars ligger konfirmandarbetet mest i startgroparna inför de intensiva sommarveckorna nu.

8. Bilden är från Kuvarp igår. Fruktansvärt mycket blommor på blåbärsriset vilken ju känns förhoppningsfullt inför sommaren.

9. Jo just det! En annan helt sjuk sak som hänt är att jag bytte strängar på min gitarr och min fiol. På gitarren är det väl sen innan barnen föddes men på fiolen är det säkert över 20 år sedan senast. De låter ju plötsligt jättebra! Tänk vad enkla lösningar det kan finnas.

10. Nästa söndag är det pingst. I församlingen har vi böneandakter varje kväll i veckan tillsammans med frikyrkorna som inspirerat av hur lärjungarna satt och bad tiden mellan himmelsfärdsdagen och pingsten och väntade på anden. Må Anden komma över våra kyrkor och världen få en bättre riktning.

11. Hur har du det idag? Skriv en rad och berätta!

Senaste inlägg