Äntligen konfa

Grejen med konfirmation

Några tankar om att undervisa i kristen tro

Jag skrev det här i pastoratets tidning ”kyrkbacken” nyligen och tänkte det kan få läsare på bloggen också. Så här tänker jag själv mycket kortfattat kring målet och metoderna för undervisning om kristen tro.

Hemma i kyrkan

Efter en konfirmationsgudstjänst förra sommaren kom det fram en konfirmandförälder och tackade. Han framhöll hur viktigt det är för ungdomar att få tillfälle att fundera kring livet och att det inte finns så många sammanhang förutom i kyrkan där det sker.

I vår tid är konfirmandtiden ganska unik på det sättet. Där finns tid och plats avsatt för samtal om livet. Redan det borde vara skäl nog för att alla ungdomar borde vara med.

Grundtanken med konfirmandtiden är samma som i alla tider. Eftersom vi oftast döper småbarn i Svenska Kyrkan måste vi följa upp med undervisning när ungdomarna blivit äldre så att alla förstår vad det är för tro man döpts till. Men tiderna förändras också.

Numera är det vanligt att några konfirmander i varje grupp inte är döpta och då ordnar vi det på ett sätt som de är trygga med.

Det kom nyligen positiva nyheter om att antalet konfirmander ökar i Sverige igen och i vårt pastorat är det sedan länge relativt hög andel av årskullen som är med. Numera är det ofta upp till konfirmanden själv att välja att vara med och den som valt själv är ju också mer motiverad.

Hur lär man sig om kristen tro?

Den som är konfirmand idag kan förvänta sig roliga läger, samtal utifrån deras egna tankar, äventyr, sång, musik, drama med mera. Många unga har låga kunskaper om kristen tro och därför förmedlar vi förstås rena faktakunskaper också men det är värt att fundera på grundfrågan: vad innebär det att lära sig kristen tro?

Målet med konfirmandtiden är som jag ser det att konfirmanderna ska bli hemmastadda i kyrkan och ha börjat undersöka vad livet som kristen innebär. Då är det viktigt att få pröva på. Lära känna gudstjänster och andakter och få ha egna uppgifter där. Öva sig i att be. Och att få pröva nya tankar i sin egen takt.

Många som är konfirmerade för längre tid sedan kan skriva under på att även när man glömt mycket av det som lärdes ut så kommer man ihåg hur bra man trivdes. Om man ska lära sig om sådana saker som kristen människosyn och tron på en kärleksfull Gud så spelar det stor roll att hela sammanhanget avspeglar den synen. Så var det ju faktiskt även med Jesus själv. Det han berättade om Gud och det människor upplevde när de träffade honom talade samma språk. Vi strävar också efter att var och en ska trivas och komma till sin rätt.

Det är stort att få följa konfirmanderna och lära känna dem. Är du eller har du ungdomar i din närhet som ska börja i åttan så prata gärna med dem om att bli konfirmander. Så ska vi konfirmandledare se till att de får en bra och rolig tid. Och som sagt: en ovanlig möjlighet att fundera på livet!

Döpt eller konfirmerad som vuxen

Under det gångna året har det varit flera ungdomar och vuxna som döpts i våra församlingar. Dopet har inga åldersgränser så om du inte redan är döpt är du varmt välkommen att bli det. I Svenska Kyrkan är barndop det vanligaste men dopets innebörd med Guds löften om att vi får tillhöra honom gäller för hela livet.

Blev du inte konfirmerad när du var 14 men skulle vilja det nu? Om du blivit intresserad av att veta mer om den kristna tron så är det aldrig för sent. I en del församlingar ordnas det med undervisning i grupp eller så kan man säkert ordna individuella samtal på något sätt. Kontakta din församling om detta. Ulricehamns pastorat där jag arbetar brukar också erbjuda ”VIP-konfirmander” för dig med särskilda behov eller funktionsvariationer. Kristen tro är verkligen till för alla eftersom Gud älskar oss alla.