10 blandade tankar på söndagen

Ny söndag, nya blandade tankar!

1. Glad söndag kära läsare!

2. Idag ska jag leda högmässa och predika i Ulricehamn 10 och gå på pianokonsert i samma kyrka klockan 15 med Johan Möller Lekemo. Kommer du dit så ses vi!

3. Det är en otroligt välkänd predikotext från bergspredikan där Jesus säger åt oss att inte bekymra oss utan först söka Guds rike och lita på att det går väl då. Den ska jag tala om så gott jag kan och predikan kommer som vanligt på bloggen imorgon.

4. Annars tycker jag att den gammaltestamentliga texten från Nehemja är väldigt vacker. Egentligen del av ett långt kapitel där författaren ser tillbaka på hur Gud visat godhet mot sitt folk genom århundradena.

5. I fredags var jag på gymmet. Det var inte lika läskigt som förut så lite jag kanske vänjer mig och min fru hjälpte mig med vad jag skulle göra och så. Man vänjer sig med tiden. Nyttigt perspektiv att ha med sig när jag möter folk som är ovana vid kyrkan.

6. Bilden föreställer att jag nu passerat mätarställningen 8000 km på elcykeln. Jag är löjligt förtjust i att titta på hur de siffrorna växer. 800 mil är strängt taget inte så mycket för någon som cyklar mycket men för en som cyklar lite är det inte så lite.

7. Man kan ju undra om elcyklar är bra och så eller om det är en onödig grej. Jag har funderat i dagarna på hur många av de 800 milen jag hade cyklat om jag bara haft min gamla o-elcykel. Och tyvärr är det nog som min fru tänkte om det. Det hade väl varit noll förmodligen. Den stora skillnaden är alltså om cyklandet blir så enkelt att det blir av.

8. Sen tror jag att den lilla rörelseknuffen hade stor betydelse för att jag så småningom började springa också. Det är bra att börja enkelt.

9. Nu närmar sig årsdagen av då pappa och lillasyster dog och jag har tillbringat en hel del tid i tjänsten i kyrkan vid kyrkogården så jag har besökt gravarna mycket. Det är fortfarande väldigt sorgligt och svårt att ta in. Och skrämmande hur livet ändå rullar på.

10. Hur har du det idag? Skriv en rad och berätta!