Hur Jesus syn på sitt uppdrag formats av profetiorna i Sakarjas bok
Jag läste nyligen Sakarjas bok i gamla testamentet i sin helhet. Jag gjorde det med ett särskilt öga på vad det kan finnas för tankar om messias där och hur Jesus kan ha tagit till sig dem. Jag har också haft glädje av Lars Mörlings kompendium om Sakarja.
Mer än den ödmjuke kungen på åsnan!
Det utan tvekan mest berömda textstycket i Sakarja är profetian om den segrande men ödmjuke kungen på åsnan som Jesus sedan iscensätter i och med sitt intåg i Jerusalem några dagar före påsken. Jesus intåg finns med i samtliga fyra evangelier så det är en central händelse när det kommer till kyrkans förståelse om Jesus som messias.
Det är också uppenbarligen viktigt för hur Jesus såg på sitt uppdrag eftersom han iscensätter profetian som han gör.
Då blir ju frågan: finns det mer i Sakarja som Jesus kan ha haft i tankarna i sin reflektion kring sig själv och sitt uppdrag?
Bilder om messias
Det finns bilder som är direkt messianska och så finns det andra som med lite mer fri tolkning kan förstås på ett sådant sätt. Jag skrev nyligen om de trettio silvermynten som Judas förråder Jesus för och att den summan är hämtad från Sakarja. Då som del i en historia om hur lite folket värdesätter sin herde. Den texten hade åtminstone jag behövt lite förförståelse för att tolka messianskt.
En direkt profetia finns i Sakarja kapitel 3. Först hör vi om översteprästen Josua (som ju lustigt nog heter samma som Jesus i lite annan namnform). Josua är som präst representant för hela folket och när vi får höra om hur han ska upprättas och kläs i nya kläder är det en bild för hur hela folket ska få en ny framtid.
Jag tänker också man kan stanna upp lite inför den här scenen eftersom det är en slags domstolsscen där satan anklagar Josua. I teologihistorien har man haft en förkärlek till just såna sätt att se på frälsningen, som att bli frikänd i Guds domstol.
”Telningen”
Detta följs sedan upp med utsagor om ”telningen”.
En telning är ju i den mån det används på svenska idag ett barn och ordet är samma som i Jesaja 11:1. Där står det om ett rotskott, ett barn till kung David som ska träda fram: messias.
Telningen liknas också vid en ”sten” vilket vi känner igen från att Jesus citerar Jesaja som också talar om hörnstenen som folket ratat.
Tack vare denna telning ska Gud ”utplåna detta lands missgärning på en enda dag” ( sak 3:9) och därefter ska alla få bjuda in sina vänner att sitta under sin vinstock och sitt fikonträd. En bild för messias fredsrike.
Oljan
Snabbt följs bilden upp med en bild av en sjuarmad ljusstake (sak 4). Ljusstaken får sin olja från två olivträd som står på sidorna om den. Vi får höra att dessa två träd är ”de båda smorda som står inför hela världens herre”( sak 4:14).
Gud talar och säger att ”varken med styrka eller makt utan med min ande, säger Herren Sebaot” (Sak 4:6b).
Olja som brinner i en sådan ljusstake bör vi förknippa med templet och vi kan sluta oss till att gudstjänsten till Gud ska hållas levande genom dessa båda smorda. Smord är just vad ordet messias betyder men här är de alltså två stycken. I sitt sammanhang syftar de på folkets ledare Serubabbel och Josua.
Vi senare kristna känner dock igen. I Uppenbarelseboken får vi höra om en som liknar en människoson som står mitt bland sju lampställ av guld och som är en förhöjd bild av Jesus Kristus i sin stora makt.
En enda messias?
Men då är det ju bara en messias vid lampstället? Serubabbel och Josua står för två olika institutioner, den politiska makten (det närmaste en kung judarna hade vid den här tiden) och den prästerliga. I kristen teologi brukar man tänka att Jesus förenar de olika aspekterna av smorda tjänare som finns i gt i sin egen person.
Jesus är så att säga båda träden och den som flödar av den heliga Anden symboliserat av oljan.
Senare i Sakarja blir Josua också krönt. Egentligen kunde inte präster bli kungar i Israel men i Sakarjas syn blir det så. Josua (som alltså heter likadant som Jesus i något annan namnform) blir alltså i visionen just en sådan gestalt som förenar alla aspekter av vad det innebär att vara Guds smorde.
Jag citerar här enligt folkbibelns översättning för där lyfts det fram tydligare med denna förenande präst-kung-gestalt (jag har igen egen möjlighet att bedöma om det är den bästa översättningen):
”Så säger Herren Sebaot: Se, en man vars namn är Telningen Under honom ska det gro, och han ska bygga Herrens tempel. Ja, han ska bygga Herrens tempel, han ska vinna härlighet och sitta på sin tron och regera. En präst ska han vara på sin tron, och frid ska råda mellan båda” (6:12-13)
Detta med att Jesus är både präst och kung är ett inslag inom kristen kristologi. Då brukar man dessutom lägga till att han är profet så att han har ett ”trefaldigt ämbete”.
Den genomborrade och förbundsblodet
Jag har redan nämnt hur evangelisten hänvisar till sak 11 då Jesus blir förrådd för 30 silvermynt. Jesus citerar sedan själv sak 13:7 i Matt 26:31 eller Mark 14:27. Det handlar om att Gud tillåter att svärds lyfts och att hans herde blir dödad och fårhjorden skingrad.
Man kan också stanna upp inför sak 12:10ff där folket ska sörja och gråta över ”den de har genomborrat”. Vilket man ju hajjar till inför då man känner till Jesus korsfästelse och detta ord citeras också i Joh 19:37.
I evangelierna talar Jesus om vinet i nattvarden som ”sitt blod, förbundsblodet”. Detta går tillbaka på en händelse i 2 mos då Gud sluter förbund med Israel genom att stänka offerblod över dem. Förbundsblodet kommer faktiskt också upp i sak 9:11-12:
”I kraft av blodsförbundet med dig skall jag släppa dina fångar ur den tomma brunnen. Kom tillbaka till borgen, ni fångar som fått ett hopp!”
Här återkommer alltså ordet ”förbundsblodet” men den här gången som något som ger befrielse ur en situation som kan likna död (att vara nerkastad i en brunn).
Det här liknar ju något mer vårt kristna sätt att se på Jesus blod i nattvarden som något frälsande.
Dina egna tankar?
Det här var en kanske ganska lång genomgång av olika bibelord Jesus kan ha funderat mycket på då hans vision för sitt uppdrag klarnade. Sammantaget är det en hel del! Vad tänker du som läst om detta? Väcker det några tankar så skriv gärna en kommentar!
Lämna ett svar