10 blandade tankar på söndagen

En bild man gärna skulle få en förklaring till?

Nu vet jag äntligen varför jordnötter heter jordnötter. Det heter ju peanut eller liknande på andra språk, ärtnöt alltså. De växer ju i något som liknar ärtskidor. Tydligen är jordnötsbusken en låg växt som först blommar och sedan sänker ner frukten i jorden och så mognar nötterna faktiskt i jorden. Där ser man.

Hmm. Det åskar och jag bloggar. Kanske inte så bra?

Regnet vräker ner! Det är ju Kristi förklarings dag. Passar väl bra att himlen öppnar sig då?

Och då överlever ju gräsmattan i alla fall så att den måste klippas snart igen. Jaja.

Passar ju också bra med en förklaring på jordnötsmysteriet på förklaringsdagen?

Något att fundera på på riktigt är det Anders Erngren sa igår på musikgudstjänsten. Det var bara få av lärjungarna som fick komma upp på förklaringsberget. De flesta får klara sig ändå. Är det så?

Undrar om det är någon som läser bloggar på sommaren?

Visst är det väl tunga, teologiska bloggposter man vill läsa på semestern egentligen?

Igår var vi på spelmansstämma i Odensåker. Det var väldigt fint. Och väldigt konstigt att vara ute till tio på kvällen. Här gör vi ju annars kväll när barnen läggs.

Jag har ofta en massa fyndiga tankar i veckan som jag tänker jag kan skriva här men sedan är de på något sätt borta när det gäller.

Vad gör du idag?