Pilgrimen går på museum i Skara

Relikskrinet från Jäla.

Häromdagen besökte vi Västergötlands museum i Skara igen. Sist vi var där lyckades vi ju bara se de senaste 500 åren av stiftets historia men nu blev det själva huvudnumret. Många fina medeltida föremål och glimtar av livet i stiftet förr. Nu var det i vanlig ordning inte mycket av att se på utställningen i lugn och ro och läsa på skyltarna eftersom de vilda barnen var med men jag hann i alla fall ta några foton (hoppas man fick det) och tänka kan man ju göra i efterhand.

Det kanske mest imponerande föremålet är det här stora relikskrinet som gjordes på 1100-talet och skänktes av biskop Bengt den gode till kyrkan i Jäla. Just det. En liten sockenkyrka hade detta maffiga skrin. Skrinet innehöll då reliker av Johannes dödarens huvud och Sta Ursula. Det har formen av en liten kyrka.

Inte den äkta törntaggen. Väl?

Pilgrimen kan lära sig en hel del och känna sig in i tidigare generationers pilgrimers situation. I utställningen finns flera pilgrimsmärken, reliker och så den här. Biskop Brynolf Algotsson bar hem en tagg av Kristi törnekrona från hamnen i Lödöse och den lär än idag finnas inmurad på okänd plats i domkyrkan i Skara. Reliker är kanske svårbegripliga för moderna människor men för den medeltida pilgrimen (liksom för många nutida) är de viktiga som pilgrimsmål.

Apropå biskop Brynolf så kan man även se hans korkåpa på utställningen. Det ger onekligen viss kontakt med historien att plötsligt se en medeltida mans kläder. Det var han som skrev Elin-officiet och bar hem törntaggen, och plötsligt blev han med ens lite mer påtaglig. Han var en människa av kött och blod och gick runt i denna kåpa när han ledde gudstjänst. Häftigt.

Krucifix från Skeby

Flera föremål kommer från mitt pastorat. Från Skeby kommer detta uttrycksfulla triumfkrucifix och en madonna. Nedan ser vi biskopsstolen från Husaby, en av Sveriges äldsta möbler.

Biskopsstolen från Husaby

Själva utställningen är fint ordnad med många föremål, ett rum där taket utgörs av gamla bemålade takbrädor från Björsäters gamla kyrka och så andra tak med nygjorda ”medeltida” takmålningar, lika de vi hittar i våra gamla kyrkor:

Nya kyrktaksmålningar

Det är ändå fascinerande att tänka att kyrkornas målningar var så färgstarka från början. Sedan har vi vant oss vid att de är rätt bleka men säg det som inte bleknar efter mer än ett halvt årtusende?

Jag kan rekommendera utställningens båda delar. Ta en tur till Skara och titta!