9 blandade tankar på fjärde adventssöndagen

Ny söndag, nya blandade tankar!

Halo med Corona på toppen, tror det heter så.
  1. Glad söndag och glad advent kära läsare!

2. Idag tjänstgör jag inte så tankarna är redan lite framme i julpredikningarna. Annars är fjärde advent väldigt fin med Jesus mor Maria som huvudperson. Här hemma är det barn som är borta på olika saker och ska hem på olika tider som det kanske inte blir någon kyrka idag.

3. Det är väldigt fint med snön. Särskilt häromdagen då det var högtryck och snorkallt. Det är förstås lite ovant med kylan men jag tror ändå det skulle vara något helt annat att genomleva vintrarna om det låg vacker snö hela tiden och lyste upp. Jag funderar ju ibland på hur det skulle vara att bo långt i norr och det lockar ju en del.

4. Jag var på retreatdag i Hössna i fredags när det var som kallast. Det var halo kring solen (och visst kallas det corona när det är en liten ljusfläck längst uppe?) och gnistrande ljust. Ett ord med lite förändrad klang numera. Också roligt att man kan se så mycket djurspår plötsligt.

5. Jag har en förändring på gång i min prästtjänst i vår då jag ska börja arbeta inne i Ulricehamn istället. Det ska bli spännande att se vad det innebär och det känns också som att Åsundens församling är i goda händer framöver.

6. Jag tittade nyligen på min gamla filmade julkalender från 2020. Den var ju jättebra ju. Du kan hitta den på min youtubekanal. Jag håller ju på och filmar en lång serie korta filmer med 100 grundstenar i kristen tro (som du kan hitta på Ulricehamn pastorats eller min Facebook till exempel) och det är ju roligt det med men i julkalendern utgick jag tydligen mest från någon konstig teknisk lösning jag ville ha med och såg vad jag kunde göra av det (hemmagjord greenscreen var det mest krävande). Det var nog det roligaste jag gjorde i pandemin.

7. Hemma bygger vi om i hallen. Det var meningen att det skulle vara klart till vintern så att det blir mindre stökigt med alla jackor men kanske att det i alla fall är färdigt när vintern är slut? Lillen tycker det är väldigt roligt så fort vi ska starta olika maskiner som behövs i snickrandet.

8. Helgen före jul är då vi brukar skaffa gran så det får vi hoppas händer idag. Granen är det viktigaste med julen näst efter gudstjänsterna och att vara tillsammans.

9. Hur har du det nu? Skriv gärna en rad och berätta!