Eldsvådor, torka och kristendomskunskap

Två barn och en vuxen promenerar på en strand i Thailand.
Foto: Magnus Aronsson/Ikon

Svenska kyrkan i södra Thailand är en mobil kyrka med verksamheter runt om i landet. En svensk kvinna, som bor ute på den tropiska savannen på Koh Lanta Noi, berättar hur kyrkan har fått stor betydelse för henne vid flera dramatiska händelser.

Svenska kyrkan i södra Thailand är en mobil kyrka med verksamheter runt om i landet. Arbetet är omväxlande och ställer stora krav på medarbetarnas flexibilitet. Bland annat har de kontinuerlig kontakt med svenskar som bor i området.

En svensk kvinna, som bor på den tropiska savannen på den thailändska ön Koh Lanta Noi ville berätta hur mycket kontakten med Svenska kyrkan har betytt för henne.

”Jag vet inte hur mitt liv skulle se ut utan Svenska kyrkan. Jag är så innerligt tacksam för att de finns i min vardag och i mitt liv. En svensk kyrka utomlands som alltid ställer upp i alla lägen för oss svenskar utomlands.

Mina barn har nu kristendomskunskap en gång i månaden med Svenska kyrkans personal här. Tack vare dessa stunder mellan prästen, diakonen och mina pojkar, kan en helt unik relation skapas – en relation där de kan prata om Gud, prata svenska och ställa massor av frågor om livet och Gud. Nu kan mina barn, som växer upp i en multireligiös familj och miljö, få en kristen bakgrund och uppväxt.

Vid ett tillfälle hade torkan varat längre en vanligt och vårt brunnsvatten började ta slut. Eftersom vi inte har någon bil och det var omöjligt att komma in till farmen med tuk-tuk eftersom vägen blivit för sandig, så hade vi inte något dricksvatten. Men tack vare Svenska kyrkans medarbetare fick vi hjälp att lasta över 300 liter dricksvatten i deras bil och köra ut det till vår farm. Utan dem hade vi inte haft det mest nödvändiga för att överleva: dricksvatten!

En gång hände något dramatiskt: det började brinna på den tropiska savannen, bara 100 meter utanför vår farm och mark. Utan att tveka ringde jag prästen och diakonen för hjälp och de släppte allt för att komma ut och hjälpa oss. De tog hand om barnen och satte dem i säkerhet.

Branden puttrade i flera dagar och nästa gång det brann så ringde jag åter igen Svenska kyrkan om hjälp. De kom genast. Denna gång hjälpte prästen oss att släcka branden med sina egna händer medan diakonen förde barnen i säkerhet och gav dem lugn och ro så att detta inte skulle skapa ett barndomstrauma. All eld kunde släckas, helt underbart! Tack är ett litet ord för att uttrycka det jag känner för Svenska kyrkan och deras medarbetare här.”