Kyrkan i Paris en viktig plats i 12-åriga Selmas liv

Leende barn som sjunger i kyrkan
Foto: Svenska kyrkan i Paris

-Vi har gått till Svenska kyrkan i Paris under hela mitt liv. Redan när min äldsta bror var liten hittade mina föräldrar Svenska kyrkan, för att kunna ha en svensk plats i Paris.

Selma Lamouroux är 12 år, hon har en svensk mamma och en fransk pappa. Selma är en av alla unga aktiva i Svenska kyrkan i Paris. Att hon alltid talar svenska med sin mamma förstår man när man hör hennes felfria svenska uttal och ordförråd, trots att hon är född och uppväxt i Paris.

I Frankrike har barnen långa dagar i skolan men i gengäld längre skollov, vilket gör det lättare för familjen att resa till Sverige regelbundet. Just nu är de på väg till släkten i Umeå.

En viktig dag var dopet

Selmas familj bor i en förort utanför Paris och hon åker själv in till kyrkan varje onsdag med buss och tunnelbana för att vara med i kören och på svenskundervisningen.

Med värme i rösten talar Selma om Svenska kyrkan i Paris, hur hon älskar att sjunga i kören, hur mysigt det är att sitta på loftet med vännerna, hur välkommen hon alltid känner sig.

– En speciell upplevelse av kyrkan var när jag döptes för två år sedan, säger Selma. Det var både väldigt roligt och väldigt pirrigt. Nästan hela min släkt kom till Svenska kyrkan där jag först döptes, sedan åt vi tillsammans i kyrkan. Dagen efter var min födelsedag, så alla stannade för att fira den också. Det var väldigt roligt.