Hotellgästen fick stöd vid självmordstankar

Händer som är knäppta i knät
Foto: Unsplash

Prästen Karolinn arbetade på en semesterort och fick ge stöd åt en hotellgäst som befann sig i en mörk situation.

Ofta möter Svenska kyrkan i utlandet människor i svåra situationer. Så här berättar prästen Karolinn om en händelse på en semesterort.

”En man från en researrangör på platsen ringer och berättar att en svensktalande gäst på ett av deras hotell under dagen har uttalat att den inte vill leva längre. Bland annat har gästen försökt hoppa från hotellrummets balkong. Personalen försöker hantera situationen, men hotellet önskar nu hjälp från kyrkan.

Jag och församlingens husmor åker till hotellet. När vi kommer dit möts vi av polis på plats. Vi får träffa gästen, som berättar om sina svårigheter. Under ett enskilt samtal med mig under absolut tystnadsplikt, kan samtalet fortsätta och gästen får tillfälle att lätta sitt hjärta kring vad som ligger till grund för alla mörka tankar.

Vi lotsar hotellgästen genom lokala kontakter med polis och sjukvård under natten. På småtimmarna får gästen vila ut i våra kyrkliga lokaler. Vi erbjuder dusch och måltid dagen därpå innan återresa till Sverige kan påbörjas.

När gästen är tillbaka i Sverige får husmor och jag som präst ett tack med orden ”ni var nattens änglar som stod kvar vid min sida till mörkret skingrades”.

Karolinn, präst