Nyhetsbrev februari

Nyhetsbrevet vänder sig till dig som är ombud, ambassadör eller på annat sätt nyfiken och intresserad av Svenska kyrkan i utlandet

Kära vänner,
Symeons hälsning i Kyndelmässodagens bibeltext ”Herre, nu låter du din tjänare gå hem,
i frid, som du har lovat. Ty mina ögon har skådat frälsningen som du har berett åt alla folk
,” Meningen – mina ögon har skådat frälsningen, ger så mycket hopp.

Det är med sorg vi tagit emot ansvarsnämndens beslut om att Thomas Pettersson inte längre har rätt att utöva Svenska kyrkans vigningstjänst. Här kan du läsa mer om beslutet
Vi innesluter Thomas, hans familj och kollegor på stiftskansliet, i församlingarna på Gotland samt utlandsförsamlingarna i våra förböner.

Vi har tidigare informerat om de utredningar som pågår gällande Svenska kyrkans utlandsförsamlingar. Skälet till att vi gör utredningar är att vi på grund av minskat ekonomiskt stöd från Sverige behöver se över vår organisation för att säkerställa att vi fortsatt kan ha församlingar i utlandet. Här kan du läsa om utredningarna, ta del av de utredningar som hittills mottagits av Rådet för Svenska kyrkan i utlandet samt arbetsgången för hur vi arbetar med materialet.

/Johanna Holmlund Lautmann
Biträdande avdelningschef, Svenska kyrkan i utlandet
Utlandskyrkan har fått ny hemsida Utlandskyrkan har en helt ny hemsida som förhoppningsvis ska vara enkel att hitta information i.
Den nya hemsidan har samma adress som tidigare: svenskakyrkan.se/iutlandet

Nyheter, berättelser och intervjuer har  flyttat till utlandskyrkans blogg Vart jag mig i världen vänder
 Silverdroppen åter i lager Äntligen finns det fina droppsmycket åter i lager i webbshopen! Väntan har varit lång på de specialbeställda halskedjor som fastnat på väg till Sverige. Droppen togs fram av konstnär Bengt Blomgren i samarbete med hovleverantören Sporrong i samband med att Svenska sjömanskyrkan bytte namn till Svenska kyrkan i utlandet. Utgångspunkten var Sjömanskyrkans silverdroppe, med devisen ”Havets kyrka som skapas av dropparna här hemma”. Bengt Blomgrens skapelse återger droppen med en tänkt ljusreflex i form av ett kors.
 Efter ett beslut av kyrkostyrelsen 2006 används inte droppen längre som logotyp för Svenska kyrkan i utlandet. Logotyperna för utlandsförsamlingarna idag är det samma som för Svenska kyrkan generellt med församlingsnamnet som tillägg. Du kan beställa smycket i vår webbshop.
Utlandskyrkan i telefonen Har du laddat ner utlandskyrkans egen app ännu? I den kan du enkelt ta del av vad som händer i församlingarna runt om i världen.

Appen är gratis och finns tillgänglig både för Iphone och Android. Sök på ”utlandskyrkan” i App store eller Google Play
 Läs nyhetsbrevet i sin helhet på webben.