Nya tider för Svenska kyrkan i utlandet

Sedan ett antal år tillbaka pågår en översyn av alla Svenska kyrkans utlandsförsamlingar. Dels har det gjorts en juridisk genomgång och dels pågår det ett arbete med att utveckla församlingarnas ekonomiska självständighet.

1. Utredningen inkommer till Kyrkokansliet. 2. Rådet för Svenska kyrkan i utlandet behandlar och beslutar. 3. Protokollet justeras. Utredningen blir offentlig. 4. Ledningen skissar på möjliga framtidslösningar i dialog med berörda församlingsråd. 5. Beslutsförslag skickas till Rådet för Svenska kyrkan i utlandet. 6. Förslagen skickas till Kyrkostyrelsen om mer övergripande förändringar är aktuella.

Hur förändringarna i verksamheten går till

På uppdrag av kyrkostyrelsens råd för Svenska kyrkan i utlandet har flera oberoende, professionella utredare arbetat , och arbetar, med att utreda förutsättningarna för utlandsförsamlingarna. Jämte detta pågår som alltid omvärldsbevakning av exempelvis svenskars resvanor och förändringar av lagar och regelverk.

Omvärldsbevakningen, utredningarna samt även den juridiska genomgången av verksamheten blir vägledande för förändringarna. När sedan förändringarna görs, sker det i samarbete med de lokala församlingarna.

På grund av coronpandemin har datumen i tidsplanen för samtliga utredningar fått skjutas fram. Förhoppningen är att alla utredningar ska vara klara under 2022.

Tänkbara framtidsscenarier

I arbetet med att se hur utlandskyrkan ska fortsätta sin verksamhet utomlands i framtiden, trots minskade medel, har kyrkostyrelsen arbetat fram tre möjliga verksamhetsformer, så kallade tankemodeller. Dessa är självförsörjande församlingskyrkor, mobila verksamheter och ekumenisk samverkan.

Det här tittar vi på i utredningarna

Uppdraget för utredningarna är detsamma för alla verksamheter i Svenska kyrkans utlandsverksamhet: att utreda förutsättningarna för Svenska kyrkans hållbara närvaro ur ett pastoralt perspektiv.

Utredningarna görs dels med hjälp av skrivet material om församlingarna, som exempelvis verksamhetsöversikter, församlingsordningar och församlingsinstruktioner. Det görs också fysiska besök hos församlingarna.

Områden som genomlyses är:

1. Kort bakgrund och beskrivning av aktuella församlingar: målgrupper, församlingarnas målsättning, medlemmar, ekumenik.
  2. Ekonomisk situation och bas: medlemmar, lokaler, personal, prognos framåt.
  3. Hållbar framtid och alternativ: mobilitet, ekumenik.
  4. Utredningens förslag, övervägande och betänkanden: framtida behov, behov i upptagningsområdet, (positiva) synergieffekter av framtaget förslag, framtida ekonomi – ekonomi med besparingseffekt, i närtid och på sikt samt fördröjningsfaktorer. Redovisning av när i tid en besparing ger effekt. (Lokalhyror, kontrakt med personal med mera). Långsiktig hållbarhet – trolig påverkan på verksamheten.

Den här texten är även publicerad på Svenska kyrkan i utlandets hemsida.