Är du nästa kyrkoherde i London?

Svenska kyrkan, Ulrika Eleonora församling har funnits i London i drygt 300 år. Sök tjänsten som kyrkoherde senast 20 april.

Svenskakyrkan i lOndon. Foto: Joakim Carlström

Ulrika Eleonora kyrka är centralt belägen i London. Hit kommer såväl bofasta svenskar som studenter, ungdomar och turister i livets alla situationer. Församlingen vill erbjuda en mötesplats för gemenskap, glädje, delande och mognad. Möten sker på många olika arenor – i gudstjänster, på Öppet hus, i söndagsskola, med konfirmander, i körer, på torsdagsträffar och seniorluncher. Många möten sker i kyrkan och i kyrkans café, men även vid hembesök, sjukbesök och skolbesök. Söndagar och kyrkliga handlingar firas med ett stort liturgiskt rikedom. Julmarknad, Luciafirandet och Mello är andra viktiga firanden i församlingens liv.

Londonförsamlingen har en lång tradition av religionsdialog och ekumeniskt samarbete med andra kyrkor i Storbritannien. Vår samverkan med ambassad, svenska institutioner och företag är mycket god.

Arbetslaget består av ett tiotal lokalanställda medarbetare. Även kyrkoherden kommer att anställas lokalt av Kyrkorådet. Förutom de anställda finns många ideella medarbetare.

Vem är du?

Vi söker en kyrkoherde som tillsammans med personal och ideella vill fortsätta att utveckla församlingens verksamhet.

Du är en trygg andlig ledare som har din styrka i att inspirera och entusiasmera personal och ideella. Du trivs med att arbeta i en församling där olika kyrkliga traditioner möts. Du har ett öppet ekumeniskt förhållningssätt och samverkar gärna med andra kyrkor. Du är en god predikant med intresse för teologi och med goda teologiska kunskaper.

Vi söker dig som har lätt att knyta kontakter och som ser möjligheten att vara kyrka i många olika slags möten och sammanhang.

Dina kvalifikationer

För att komma i fråga för tjänsten skall du ha arbetat som kyrkoherde i Svenska kyrkan i minst 5 år.  Det krävs en god administrativ förmåga och goda kunskaper i engelska. För att få ett arbetstillstånd och visum krävs kunskaper i engelska på B2 nivå.

Erfarenhet av att leda ett större arbetslag är meriterande, liksom erfarenhet av att verka i internationella och ekumeniska sammanhang.

Läs mer om tjänsten på Svenska kyrkans hemsida.