Johannas påsk – Påskafton

För mig är just att möta solen i gryningen påminnelsen om att mörkret inte vinner över ljuset.

en grön kåsa i mjuk mossa i skogen

Solig morgonlöprunda – hur vackert är det inte att möta solen i gryningen – för mig är just att möta solen i gryningen påminnelsen om att mörkret inte vinner över ljuset…

Innan solen vaknat sjunger fåglarna för att solen ska orka upp. Påskafton,  en sådan där mellandag – hur var det för Jesus släktingar och vänner? Förmodligen som det känns dagen efter en begravning – tomt, sorgligt men ändå på något sätt skönt.

Påskafton är dagen för städa hemmet och förbereda påskdagens middag med familjen. Jag bakar alltid en grekisk påskpaj, med zucchini, morötter och fetaost, den passar mycket bra på påskbuffén. Jag är en mycket  kvällstrött människa…  så att gå på midnattsmässa är inte min grej…. Jag går ofta och lägger mig tidigt och brukar till och med hälsa mina vänner Kristus har uppstått och Glad påsk enligt finsk tid…. Vilket min ortodoxe vän påpekar varje år. – Du är för tidig Johanna! och jag svarar alltid – Jag är i Finland!

Johanna Holmlund Lautmann
Biträdande avdelningschef för Svenska kyrkan i utlandet