Johannas påsk – Påskdagen

Christus Resurrexit – Χριστός ἀνέστη – Kristus har uppstått! Äntligen får vi i bubblande glädje hälsa varandra med orden och svara  JA han är sannerligen uppstånden!

ett grönt påskägg i plåt med guldgirlanger

Påskdagen–när jag var liten stod mamma alltid på påskdagens morgon och strök våra ”Madickenklänningar” på påskdagens morgon. Att klä sig fint när jag går till kyrkan sitter i… det var klänning på påskdagens gudstjänst!

Jag kom till Helga Tredaldighetskyrka precis innan processionen med påskljuset gick in i den nedsläckta kyrkan – Kyrkoherden bar påskljuset och ropade Kristus är uppstånden och vi fick svara JA han är sannerligen uppstånden!

Påskpsalmerna – att få sjunga ut sin glädje i Livet vann dess namn är Jesus – haaaaalluja….. Dina händer är fulla av blommor….! Jag älskar att sjunga – och att få ta i från tårna på påskpsalmerna är ju bara toppen.

Vid utgången stod barn och vuxna och delade ut påskliljorna från altaret – jag fick två liljor! Jag var ju inte påskkärring som barn, däremot fick jag tillsammans med mina syskon besöka grannar på påskdagen och lämna påskkort, målade påskägg och påskliljor från kyrkan med hälsning om Glad påsk! Många av grannarna var gamla och en del kunde inte ta sig till kyrkan, de måste ha blivit glada för påskhälsningen.

Efter gudstjänsten hann jag med ett snabbt kyrkkaffe och gick sedan på ett boxningspass – hälsade mina träningskompisar Glad påsk – de tyckte jag såg extra glad ut  och jag svarade – Ja! Jag har varit i kyrkan och sjungit påskpsalmer! Kristus har uppstått! De tittade lite förundrat och sade: Va kul! Jag log och sade: Ja, det är kul!

Efter passet kom min familj på middag och då menar jag familj som mamma, pappa, syskon, svågrar och syskonbarn. Trångt, varmt och härligt bubblande babblande blir det när vi ses alla. Efter middagen är det för alla dags att söka påskägg fulla med godis.

När jag sent på kvällen diskat undan all disk och sitter med en kopp te tackar jag Gud för ännu en påsk med påminnelse om att ur död kommer liv – att mörkret inte övervunnit ljuset.

Kristus har uppstått – Ja han är sannerligen uppstånden!

Johanna Holmlund Lautmann
Biträdande avdelningschef för Svenska kyrkan i utlandet