Johannas påsk – Annandag Påsk

När jag var liten trodde jag att annandag påsk betydde en annars dag, alltså, en annorlunda dag – på norrländska säger man att något är ”annars” när något är lite konstigt. Så jag tänkte alltså på  annandagen som en lite konstig – annars dag.

En grupp med små lerfigurer står framför en miniatyrgrotta av sten.
16 April 2017, Stockholm, Sweden: Easter day in Katarina Church, Church of Sweden.

Och visst måste det ha varit en annorlunda dag för lärjungarna som möter Jesus livs levande när de själva sett honom död på korset och tillsammans med kvinnorna begravt honom. Sedan hade ju visserligen två Marior och Johanna kommit och berättat att Jesus inte var kvar i graven. Lärjungarna hade sprungit dit och sett att kroppen var borta. Helt plötsligt kommer han och uppmanar dem att ta på hans kropp för att verkligen förstå att han var levande, till och med uppmanar dem att ge honom en fisk att äta. Jag är helt övertygad om att lärjungarna upplevde hela grejen som lite annars…

Min annandag var alldeles full med sol och sång – jag hade psalm 742 i huvudet nästan hela dagen.

Varför stannar ni i mörkrets rum? Han är inte här han lever! Släpp in ljuset Guds mysterium. Uppstånden är Guds son. Halleluja se vad som har hänt, Han är inte här han leve! Halleluja ja låt det bli känt, Uppstånden är Guds son.

På tisdag har jag förmånen att möta Kyrkorådet i Norge för Kyrkorådsutbildning. Under pandemin har det inte blivit kyrkorådsutbildningar som tidigare. Vi har försökt att ha utbildning online. Det fungerar men det är svårt. Nu är det dags att träffa ett kyrkoråd i verkliga livet igen! Att mötas i samma fysiska rum är outstanding. Att äta tillsammans även om det inte är en stekt fisk är bra för gemenskapen. Jag ser verkligen fram emot att möta dem. Vi ska prata om Svenska kyrkans organisation om vem som gör vad – vad Kyrkorådet har för uppgift och vad Kyrkoherden gör. Sedan ska jag så klart berätta om det omställningsarbete som vi arbetar med i utlandskyrkan just nu.

När jag förbereder utbildningspass behöver jag tanketid och den får jag bäst när jag tränar – så en löprunda och att lyfta vikter på gymmet är perfekt! Kan erkänna att oftast kläcker jag de bästa idéerna när jag efter ett svettigt pass tvättar håret. Jag har funderat på varför det är så – men det kanske är något med vatten på huvudet som gör det?

Johanna Holmlund Lautmann
Biträdande avdelningschef för Svenska kyrkan i utlandet