Rikskollekt Kristi förklarings dag

Rikskollekten till Svenska kyrkan i utlandet på Kristi förklarings dag den 31 juli 2022 går till diakoni i Svenska kyrkan i utlandet, en trygghet för många svenskar utomlands.

Kollekten idag går till diakoni i Svenska kyrkan i utlandet, en trygghet för många svenskar utomlands.

Ibland behöver vi extra stöd och känna att vi är en del av en gemenskap. Särskilt om vi är utomlands, långt ifrån familj och vänner. Ofta möter Svenska kyrkan i utlandet människor i svåra situationer. Så här berättar prästen Karolinn om en händelse på en semesterort där en man från en researrangör på platsen ringer och berättar att en svensktalande gäst uttalat att hen inte vill leva längre. Läget är dramatiskt och lite kaotiskt för hotellets personal. Polis är tillkallad och hotellet ber utlandsförsamlingen om hjälp.

– Jag och församlingens husmor åker dit. När vi kommer dit möts vi av polis på plats. Vi får träffa gästen, som berättar om sina svårigheter. Under ett enskilt samtal med mig under absolut tystnadsplikt, kan samtalet fortsätta kring vad som ligger till grund för alla mörka tankar. Vi stöttar också i kontakt med polis och sjukvård under natten.

– På småtimmarna får gästen vila ut i våra kyrkliga lokaler. När gästen är tillbaka i Sverige får husmor och jag som präst ett tack med orden ”ni var nattens änglar som stod kvar vid min sida till mörkret skingrades”.

Förutom det viktiga diakonala arbetet står gudstjänster och undervisning i centrum för
utlandsförsamlingarna, precis som för en församling i Sverige. Björn Kling, som är kyrkoherde i församlingen i Aten beskriver en enkelhet hos församlingen i Grekland. Att de försöker fånga in vad som är det viktiga. Här behöver inget vara perfekt.

Det avgörande är att människor blir sedda, att de känner sig välkomna, att de känner att de behövs.

– Jag tror att det som sker i utlandsförsamlingarna är framtiden för Svenska kyrkan. Vi är spjutspetsar, säger kyrkoherde Björn Kling.

Varmt tack för din gåva i dagens kollekt!

Du kan också swisha din gåva till 9016031.
Plusgiro: 90 16 03-1
Bankgiro: 901-6031