Framtiden ligger i vår hand

Jag landar hemma klockan 03.30 på natten, flyget är flera timmar försenat, resväskan är fortfarande borta, försvunnen på vägen till Tyskland

Jag är lite snurrig eftersom jag varit uppe ett dygn sedan klockan 03 igår då jag åkte till Arlanda för att ta ett tidigt morgonflyg till Tyskland. Nu är jag tillbaka i Sverige. Jag kommer från näst sista tjänsteresan innan jag går på semester.

Det är varmt ute, fåglarna sjunger, tidningsbudet delar ut morgontidningen, himlen är sagolikt vacker i morgonljuset. Jag kokar en kopp te, tassar ut på min uteplats och möts av en väg av nyutslagna rosor. I mitt huvud dyker en psalm upp som vi sjöng på morgonbönen under mötet med kyrkoråden i Tyskland:

O Guds Ande, du som bor i ljus som inget öga såg,

Ande, som i tidens början över kaosnatten låg,
o Guds Ande, du som löser oss ur stoftets, dödens tvång,
du är livet, morgonglöden, är vår glädje och vår sång. (367:1)

Foto på rosenbuske med ljusgröna blad och djupröda blommor.

Mitt i tröttheten och snurrigheten är jag glad och Tacksam för alla möten där vi vetat att allt som varit inte kommer att vara så i framtiden. Att vi tillsammans har en möjlighet att påverka hur framtiden ska se ut och att framtiden ligger i vår hand. Jag är så stolt över att få arbeta med människor som vil vara med och förändra, som vill hitta nya vägar och som vågar tänka nytt! Jag tror att Guds ande är med i alla samtal i våra församlingar… du är livet, morgonglöden – morgonljuset som mitt i kaosnätter ger löfte liv – liv i Kyrkan!

Den här våren och början på sommaren har jag och min kollega Rickard mött kyrkoråd och kyrkoherdar för att prata om de utredningar som gjorts i församlingarna och hur vi tillsammans kan arbeta framåt när vi vet att våra ekonomiska ramar kommer att se annorlunda ut. Om utredningar och hur vi arbetar framåt kan du läsa mer här. Att det är en ny ekonomisk verklighet som Svenska kyrkan står inför, gäller inte bara våra utlandsförsamlingar utan hela Svenska kyrkan. Nyss läste jag i Kyrkans tidning att vare sig Högalid eller St Johannes församlingar i Stockholm inte har råd med nödvändiga renoveringar. Vi står inför en jätteutmaning nu och i framtiden när det gäller minskat medlemsantal och finansiering av fastigheter, personal och verksamhet. Jag tror att med vilja, mod och Andens hjälp kan vi klara utmaningarna!

O Guds Ande, du som lever i din kyrka, är dess liv,
du som genom all vår strävan skapar något som förblir,
o Guds Ande, du som föder i oss Jesu sinnelag,
vi av glädje flödar över, tackar dig var nyfödd dag.

Må Guds Andes vind blåsa varma, stärkande vindar på dig i sommar! Ta hand om varandra, besök våra församlingar r i Sverige och i utlandet!

Framtiden ligger i vår hand!

Med vänliga hälsningar

Johanna Holmlund Lautmann
Biträdande avdelningschef för Svenska kyrkan i utlandet