Allas uppgift uppmuntra till fördjupad tro

Svenska kyrkan i Oslo arbetar med kärnvärden när de planerar och utvärderar kvaliteten i verksamheten. Ett viktigt mål är att erbjuda fördjupning och växande i kristen tro.

Foto på glada ungdomar som grillar.

När värdegrundsarbetet i utlandskyrkan drog igång för två år sedan började arbetslaget och kyrkorådet se över de kärnvärden och begrepp som församlingen redan jobbade utifrån. De visade sig ligga nära tro, öppenhet och hopp, berättar kyrkoherde Per Anders Sandgren.

– Hur ser församlingens identitet ut? Allt vad vi egentligen gör som församling, i alla sammanhang ska genomsyras av öppenhet, generositet och delaktighet.

De är verktygen som församlingen använder när de planerar och utvärderar kvalitén i verksamheten. Tro, öppenhet och hopp fångar upp mycket av det som kyrkan arbetat med hela tiden, som en naturlig del i församlingslivet utifrån olika perspektiv och på olika sätt.

Det är allra viktigast att värdegrundsarbetet når hela församlingen i sättet människor välkomnas och bemöts i verksamheten, framför allt i gudstjänstlivet.

– Hur talar vi om tron, hur ber vi och hur predikar vi? Exempelvis har vi daglig bön sedan länge och det är identitetsskapande. Det som är vår identitet ska spegla sig i det vi gör tillsammans.

Det ska alltid finnas ett moment som uttrycker kyrkans tro och hopp. Miljöer och aktiviteter som uppmuntrar fördjupning och växande, menar Per Anders Sandgren.

– Var och en ska vara välkommen och accepterad med den längtan till tro som man har, även om den knappt är formulerad själv av den som kommer. Medan andra kan och får vara mer kritiskt ifrågasättande, betonar han och nämner exemplet samtalsgruppen ”Tala film och liv”, en mötesplats kring konst och livsfrågor.

Varje engagerads uppgift

Att stötta och uppmuntra besökare, men inte på ett påträngande sätt, till en fördjupning av tron, är varje engagerads uppgift i medarbetarlaget som församlingen arbetar med, säger Per Anders Sandgren. Förhoppningsvis ska församlingens rika engagemang och samhällsperspektiv synas och locka fler att vara delaktiga i stöd till Kirkens bymisjon och Svenska kyrkans internationella arbete för flyktingar och andra utsatta.

– Hela vårt basararbete går till bistånd och det handlar i grunden om öppenhet, delaktighet och hopp. I församlingen finns många barnfamiljer och verksamhet som babycafé, Kyrkis, barnkör, Ung i Oslo med mera.

I Oslo finns idag ca 20 000 unga svenskar i åldrarna 18-30 år. Flertalet bor i kollektiv och har jobb där många andra svenskar arbetar. När livet kärvar vänder sig många till Svenska kyrkan i Oslo. Diakonen Kristina S Furberg möter några av dem varje dag i samtal om saker de inte vill dela i sina kollektiv.

Vara många inte primärt

Församlingen har just diskuterat hur arbetet än bättre ska präglas av ett diakonalt förhållningssätt. Ambitionen är att fånga upp individer som behöver stöd, uppmuntran och ge dem hopp.

– Vårt behov är inte primärt att vara många, utan att skapa förtroende och sänka trösklarna till fortsatt engagemang. Vi vill möta människor med attityden att de är fullt ut tillhöriga, även om de bara dyker upp en gång i halvåret.

Roland Asplund