gudrunhakansson

Rikskollekt – alla helgons dag 5 november

Kollekten idag går till diakoni i Svenska kyrkan i utlandet, en trygghet för många svenskar utomlands.

Diakoni är kyrkans omsorg om medmänniskan och skapelsen. Ibland behöver vi extra stöd och känna att vi är en del av en gemenskap. Särskilt om vi är utomlands, långt ifrån familj och vänner. Så här berättar Maria Olofsdotter Bråkenhielm, kyrkoherde i Paris.

– Diakoni handlar framför allt om att se människor. Därför är det diakonala arbetet allt! Här i Paris är alla med i alla sammanhang, föräldrar och barn, äldre och yngre.

Ibland sker möten med människor i utsatta situationer. Det kan handla om att möta missbrukare och deras anhöriga för att ge stöd och hjälp. Eller hjälpa familjer ur andra krissituationer. Maria tar exemplet med en man från Sverige som kontaktar församlingen i Paris i samband med att han letar efter en anhörig som han hört något ifrån på flera månader. Genom polisen får han sedan reda på att den anhörige sitter i fängelse i Paris och församlingen hjälper till och besöker den anhörige. ”Jag hade aldrig kunnat tro att det fanns sådana som ni”, säger mannen efteråt.

Varmt tack för din gåva i dagens kollekt!

Du kan också swisha din gåva till 90 16 031.

Plusgiro: 90 16 03-1
Bankgiro: 901-6031