gudrunhakansson

Nya vägar för en hållbar utlandskyrka

”Jag får ofta frågor om utlandskyrkans utredningar och förändringsarbete och varför vi gör det. Den främsta anledningen till arbetet är faktiskt att kunna säkra utlandskyrkans verksamhet in i framtiden och att vi är relevanta och rätt rustade inför framtiden”, skriver Rickard Jönsson, avdelningschef för Svenska kyrkan i utlandet.

Rickard Jönsson. Avdelningschef, Svenska kyrkan i utlandet

Det är ingen nyhet att Svenska kyrkan på hemmaplan står inför stora utmaningar och förändringar. Det påverkar också Svenska kyrkan i utlandet både ekonomiskt, administrativt och teologiskt. Det är dock viktigt att stanna upp vid att Svenska kyrkan, både hemma och utomlands, gör ett fantastiskt arbete och är en stor aktör i civilsamhället även om vi inte längre är en statskyrka med allt vad det innebär.

De stora utmaningarna i Sverige handlar främst om medlemsantal, att vara relevant för sina medlemmar och samtidigt hitta nya vägar för att nå ut till nya generationer. Mission helt enkelt! Dessutom har vi ett kulturarv som både kostar och kräver mycket framåt. Dessa utmaningar tillsammans gör att Svenska kyrkan måste se över sin ekonomi och anpassa verksamheten, vilket är utmanande när man samtidigt ska finns överallt i Sverige, glesbygd såväl som i storstad.

Svenska kyrkan i utlandet finansieras av Kyrkostyrelsens nationella budget som tas från alla församlingar och när det underlaget blir mindre så blir man också tvungen att justera i stödet. Om man tittar i stora drag så finansieras den vigda personalen, präster och diakoner, samt främjande och stöd till församlingarna från Kyrkostyrelsens budget, medan resten betalas av församlingarna själva.

Vi är inne i en process där vi genomfört en juridisk genomgång av alla utlandsförsamlingar för att säkerställa att vår verksamhet möter krav och skyldigheter i de länder där vi är verksamma. Nu håller vi på med utredningar som tittar pastoralt på våra verksamheter och hur det ser ut i de olika församlingarna. Därefter har vi samtal med församlingar och kyrkoråd om deras tankar om utredningarna och hur de ser på framtiden. Detta tillsammans med omvärldsbevakning och omvärldsanalys bildar sedan ett underlag till Kyrkostyrelsens råd för Svenska kyrkan i utlandet, som i sin tur bereder en skrivelse om hur utlandskyrkan skall se ut framåt till kyrkostyrelsen och kyrkomötet.

Vi hoppas att vi skall kunna slutföra denna process under 2023 och att Mötesplatsen för utlandskyrkan i 17-20 augusti 2023 skall bli startskottet för en hållbar utlandskyrka som skall finnas i många hundra år framåt.