Överläggningar präglade av samförstånd

Nästan varje dag får jag frågan om vi inte snart är klara med utredningar och beslut rörande utlandskyrkans framtid. Efter mötet med kyrkostyrelsens arbetsutskott 16 mars, så känns det faktiskt som att vi nästan är i mål med arbete vi startade redan 2019. Då har vi även haft några år av pandemi i mitten av detta.

Men vi börjar med att backa bandet och påminna oss om varför vi gör detta. Det handlar i grund och botten om att medlemstal och intäkter från kyrkoavgift drastiskt minskar i Svenska kyrkan i Sverige. Utlandskyrkan kan liksom övriga delar i Svenska kyrkan inte räkna med samma budgetramar för framtiden som tidigare. I det korta perspektivet hade utlandskyrkan 75 miljoner i budgetram 2021, och 2022 var siffran 64 miljoner. För att klara det minskade ekonomiska stödet från Svenska kyrkan i Sverige, har ledningen för Svenska kyrkan i utlandet arbetat för att stödja och främja församlingarna i utlandet så de kan ta ett större lokalt ekonomiskt ansvar för både verksamhet och personal.

När vi började arbetet 2019 tilldelades Svenska kyrkan i utlandet extra pengar från Kyrkomötet med ett medskick som innebar att vi bland annat skulle tydliggöra uppdraget för utlandsförsamlingarna samt analysera verksamheten.

Utredningarna som genomförts har lite olika karaktär. Utredningar av församlingarna handlar om att utifrån grunduppdraget för en församling i Svenska kyrkan med gudstjänst, undervisning, diakoni och mission, undersöka vilka förutsättningar det finns för respektive församling att bedriva sin verksamhet. I grunden finns också en utredning kring församlingsbegreppet och vad som utgör en församling i utlandskyrkan. Vidare finns en utredning kring den mobila verksamheten och hur strukturen kring det mobila arbetet bör läggas upp. Samtliga utredningar finns att ladda ner och läsa på Svenska kyrkan i utlandets webbplats.

Utredningarna är en del det beslutsunderlag som Kyrkostyrelsens råd för Svenska kyrkan i utlandets fått till sig tillsammans med rekommendationer till Kyrkostyrelsen för framtida organisation av Svenska kyrkan i utlandet. Förutom utredningarna är den juridiska genomgången som slutrapporterades 2020, omvärldsbevakning samt samtal med församlingarna som genomförts mellan 2022-2023 delar i beslutsunderlaget till Kyrkostyrelsen.

Om vi nu går tillbaka till nutid, så har överläggningarna med kyrkostyrelsens arbetsutskott under februari och mars präglats av samförstånd och samsyn och vi är nu redo att lägga fram beslutsförslag till kyrkostyrelsen och dess arbetsutskott under april och maj. Det möjliggör att arbetet kan komma med i behandlingen av årets verksamhet och ekonomiskrivelse till kyrkomötet. Om allt går enligt plan så kan vi börja arbetet med att skapa en långsiktigt hållbar utlandskyrkan redan till hösten.

/Richard Jönsson, avdelningschef, Svenska kyrkan i utlandet