Gåå uuut! – en missionsbefallning som Svenska kyrkan i Kalifornien tar på högsta allvar

I utlandsförsamlingarna finns en puls och ett liv som jag ofta tänkt att fler av våra församlingar hemma innanför Sveriges gränser borde få uppleva, skriver Manilla Okomdal Nordanstig, församlingspräst i Kalifornien.

Jag tror att det dels beror på att församlingen är den främsta samlingsplatsen för de som känner sig hemma i Sverige men som bor någon annanstans i världen och att man kommer till kyrkan för så mycket mer än söndagens gudstjänst eller för att fira årets och livets högtider. Det finns ett vardagsliv i församlingslivet utomlands som är minst lika viktigt som det trygga gudstjänstlivet. Men livskraften beror också på det engagemang som finns hos många i utlandet och som tycker att kyrkans arbete är så viktigt att de vill bidra till liv och växtkraft i sin församling.

En snabbt växande församling som behövs för sina medlemmar

I Kalifornien är det extra viktigt att vara kyrka på många olika platser och inte bara på kyrkans adress. Avstånden är så stora att många av församlingens medlemmar inte kan ta sig till kyrkan. Församlingen täcker en yta som är större än hela Sverige. Den mest frekventa kontakten med kyrkan kan då vara via månadsbrevet, sociala medier eller då någon från kyrkan ringer eller kommer på besök. Under pandemin när just detta att hålla avstånd blev ett bekymmer för en hel del kyrklig verksamhet var personalen i Los Angeles redan vana vid att hålla kontakt trots avstånd. Den diakonala stöd- och besöksgruppen upprätthöll kontakter och prästen åkte runt.

Nu kan vi återigen samlas och kramas när vi hejar glatt på varandra men vi fortsätter trots det att ringa runt till församlingsmedlemmar runtom i Kalifornien och prästen åker runt i den stora församlingen.

Omsorgen om varandra är påtaglig här där nöden och utsattheten kan visa sig på många olika sätt. Jag möter folk i olika åldrar som säger att de inte vet vad de skulle ha gjort utan Svenska kyrkan. Här finns folk som inte har ett öre över till medlemsavgift och det finns de som väldigt gärna donerar en extra slant med jämna mellanrum. Därför har vi kunnat pröva att ha ett medlemskap som bygger på att vi har adresser eller kontaktuppgifter till de svenskar som önskar kontakt med Svenska kyrkan och medlemsavgiften är valfri, från noll kronor och uppåt, utan övre gräns. Det har fallit väl ut på så vis att medlemsantalet har ökat från några hundra till ett tusental. Inbetalningar av medlemsavgifter samt donationer får vi också. Det är dock ett stort värde bara att vi vet vilka svenskar som finns i vårt församlingsområde. Många gånger är det ovärderligt för medlemmen att vi vet var de finns och kan hålla kontakten.

Viktigt med närvaro i många olika områden

Vi har gudstjänst minst en gång i månaden i norska sjömanskyrkan i San Pedro, som är det område i Los Angeles som ligger vid den stora hamnen Port of Los Angeles, men vi har även gudstjänster varje månad norr om L.A. och söder om L.A. eftersom vi också har många svenskar som bor i dessa områden. Det finns många orsaker till att kyrkan behöver vara närvarande i flera olika områden så missionsbefallningens ord är levande hos oss: Gååå uuut!

Goda relationer med andra kyrkor och med andra svenska aktörer är en självklarhet i församlingens vardag och en förutsättning för personalens arbete. Därför nätverkar vi hela tiden med svenska organisationer och föreningar och samarbetar med Svensk-Amerikanska handelskammaren, konsulatet i L.A. och med svenska skolan på flera platser för att vara närvarande där svenskarna är.

Här blir gudstjänst, undervisning, diakoni och mission oerhört meningsfullt och väldigt, väldigt roligt.

Manilla Okomdal Nordanstig, församlingspräst, Kalifornien

Artikeln är publicerad i Gårdskorset, Visby stift.