Krister Kappel: ”Vi lär oss mycket genom att förstå livet i en utlandsförsamling”

Efter att ha varit kyrkoherde i Järfälla församling i drygt två decennium tillträdde Krister Kappel under våren sin nya tjänst i Svenska kyrkan i Köpenhamn. Här berättar han om det vänförsamlingsarbete som pågått mellan de två församlingarna under några år. ”Man kan kalla det ’mission i retur’”säger han.

Att ha många vänner är en rikedom – det är något som församlingen i Järfälla tagit fasta på. De har vänförsamlingar i Tanzania, Tallin och i sitt eget stift, Stockholm – och de samarbetar dessutom med några ytterligare församlingar. Men Järfälla församling nöjde sig inte där; de ville också vara vänförsamling med en utlandsförsamling.

– Många tyckte det var lite opersonligt att samla in pengar till Svenska kyrkan i utlandet, berättar Krister Kappel som arbetat som kyrkoherde i Järfälla församling de senaste 23 åren.

För ett par år sedan besökte Järfälla församlings ledningsgrupp den svenska församlingen i Köpenhamn och där träffade de kyrkoherde Thomas Stoor. Thomas och församlingen nappade direkt på tanken om vänförsamling och man skrev ihop ett förslag på avtal som därefter godkändes av kyrkoråden i såväl Köpenhamn som Järfälla.

Vänförsamlingsarbetet har redan hunnit betyda mycket för båda församlingarna. En del av vänskapsavtalet går ut på att Järfälla församling varje sommar skickar musiker, vaktmästare och präst till Köpenhamn under tre veckor. Personalen har sin anställning och får betalt från sin hemmaförsamling samtidigt som motsvarande personal i Köpenhamn kan vara lediga utan att kyrkan där kan hålla öppet som vanligt, utan att behöva stänga för sommaren.

– Det är som en fortbildning för våra medarbetare. Och kanske också ett sätt att värva framtida medarbetare till Svenska kyrkan i utlandet, säger Krister.

Det senare är han själv ett exempel på. Den 1 mars 2024 tillträdde Krister Kappel tjänsten som kyrkoherde i Köpenhamn, i samband med att Thomas Stoor gått i pension.

Att ha vänner skapar mervärde och ett ökat engagemang

Men vänskapskontrakten har fler betydelser. När man i Järfälla tar upp församlingskollekt finns det personer som kan berätta om Köpenhamnförsamlingens ekonomiska situation. Man får en större förståelse för pengarnas betydelse. Järfälla har också skänkt teknisk utrustning till Köpenhamn när man uppdaterat sin utrustning i Sverige. Kyrkoråden i respektive församling har utbyten med varandra.

– Att ha vänner skapar mervärde och ett ökat engagemang, intygar Krister.

Fler exempel är konserter i Järfälla baserade på upplevelser i Köpenhamn, gåvor till Köpenhamns församling i samband med begravningar, samt ökad kunskap i Sverige om utlandskyrkans arbete.

Krister Kappel är en kyrkoherde med många strängar på sin lyra. På hans blogg kan du följa när han varje lördag klockan 10 löser Melodikrysset – live! Läs han blogg här.

Läs mer om Järfälla församling här om Svenska kyrkan i Köpenhamn här.