Gustaf

Kalenderportal

Vi i webbgruppen arbetar för närvarande på ett projekt som vi kallar kalenderportalen. Det är ett projekt som syftar till att ge besökare av vår webbplats ytterligare en möjlighet att hitta information om den breda verksamhet som Svenska kyrkan erbjuder. Det blir ett komplement till de funktioner som finns idag för att lista kalenderhändelser, både på webb och i appen Kyrkguide. Kort och gott en samlad funktion för att kunna ta reda på vad som händer inom Svenska kyrkan.

Nuläge

I dagsläget utgår informationsflödet från att en användare vill veta vad som händer i en specifik församling eller i en specifik kyrka. För att ta reda på detta kan besökaren hitta sin församling eller kyrka på svenskakyrkan.se eller använda appen Kyrkguide.

Framtid

Vad kalenderportalen vill göra är att sätta själva händelserna i fokus snarare än den organisatoriska uppdelningen, detta är ett led i anpassningen till Svenska kyrkans strategi för digital kommunikation och närvaro. Där kan man bland annat läsa att ”Besökaren ska kunna utföra sin uppgift på webben utan tidigare kännedom om organisationen”. Genom att låta händelserna vara i fokus ska en besökare kunna få se vad som händer inom ett geografiskt område oavsett vilken församling eller i vilken kyrka som det sker i. En exempelskiss kan ni se nedan.

Lösningen är alltså i första hand positionsbaserad men ytterligare parametrar går att använda sig ut av för att ytterligare förfina resultatet. Hittar besökaren en intressant händelse och går in på den visas händelsens sida. Till exempel så här:Kalenderportalen kommer även att levereras i form av en funktion som går att infoga på andra sidor med möjlighet till att fördefiniera olika filteringsparametrar så att kommunikationen går att rikta mer om så önskas.

Värt att nämna under punkten övrigt är att som ett led i detta projekt håller vi på att utveckla ett nytt API ramverk för Svenska kyrkan som kalenderportalen kommer bygga på. Det kommer att underlätta framtida utveckling samt bjuda in till att andra implementerar egna lösningar på samma data som används i kalenderportalen. Men mer om det en annan gång!