Ulrika Ekberg

Ny design för bloggportalen

En tidigare bloggpost berättar om hur bloggportalen lanseras med ny design den 20 juni. Både den samlade portalsidan, presentationen av enskilda bloggar och varje blogginlägg får lite nytt utseende. Här kompletterar jag med några bilder på vad du kan förvänta dig.

Bloggarnas samlingssida – portalsidan

Först portalsidan där besökaren möts av en toppbild som sätter stämningen. Bloggposterna direkt under har har samma tagg och här kan olika relevanta ämnen lyftas av huvudadministratören på kyrkokansliet.

bloggportalen

Efter det visas de senaste inläggen från alla som bloggar under Svenska kyrkan. Listan byggs på när besökaren scrollar. Bilderna som visas i flödet är blogginläggets huvudbild. Den som inte valt någon huvudbild för inlägget får istället sin blogg presenterad med en färgplatta. Lila är förvalt men det finns även andra färger att välja bland.

Den enskilda bloggens startsida

Varje bloggs startsida presenteras med en toppbild som lagts upp via administrationen.

presentation_av_blogg

I mittspalten visas de senaste blogginläggen och i högerspalten finns en kort presentation av bloggarna och vilka som skriver på dem. Där visas också kategorier och taggar som de olika bloggposterna är kopplade till. Det som visas i högerspalten är förvalt men går att välja bort.

Enskilda blogginlägg

Överst på blogginlägget visas toppbilden. Den följs av rubriken och en ingress. Bilden under ingressen (se nedan) är inläggets huvudbild och det som visas i listorna på portalsidan och bloggens startsida.

svk_blogg_singelsida_bp-l_v2a

Efter huvudbilden visas blogginlägget.