Thomas Löf

Besöksstatistik under Kyrkovalet

Under en vanlig helg så har svenskakyrkan.se ca 100-150 samtidiga användare vid varje given tid. Det låter kanske inte så mycket, men det är det. Under lördagen innan valet fotograferade jag skärmen med vår statistik. Den visade då på 1 250 samtidiga användare och drygt 8 sidvisningar i sekunden. På söndagen var den siffran uppe i 4 300 samtidiga användare och 40 sidvisningar i sekunden. Och det kan ha varit betydligt högre, det var då jag råkade titta på statistiken.

Besök under kyrkovalåret 2013

Vid förra valet 2013 såg man en tydlig ökning av trafiken i Google Analytics. Från att ha legat på normala 15 000 – 30 000 besök per dag, sköt det i höjden med drygt 220 000 besök under valdagen. I tidslinjen nedan kan man inte missa toppen i september.

Besök under kyrkovalåret 2017 jämfört med 2013

Hur såg det då ut vid årets val jämfört med toppen 2013? Vi såg flera veckor innan valet att besöken ökade sakta men säkert. På måndagsmorgnarna var trycket som högst, för att sedan falla under veckosluten. Men det var alltid högst tryck på morgonen och direkt efter lunch. Bilden nedan visar trafiken från 1 januari 2013 till 22 september 2017.

På valdagen i år hade vi otroliga 320 000 besök! En rejäl ökning från föregående val alltså.

Populäraste sidorna

Veckorna innan valet så dominerade sidorna om Kyrkovalet 2017 stort i listan över de mest besökta sidorna. Sammanlagt hade vi ca 3 285 000 sidvisningar 4 – 17 september (jämfört med 2 450 000 samma period 2013).

Åldersfördelning på besökarna

Den största åldersgruppen var 25-34, följt av 35-44 och 45-54 för perioden 4 sept.-17 sept. 2017.

Var kom besöken ifrån?

Som vanligt är det sökningar på t.ex. Google och Bing som står för den i särklass största trafiken.

”Direct” betyder att besökaren har skrivit in adressen svenskakyrkan.se direkt i webbläsaren.
”Referral” är när besökaren klickat på en länk på andra sidor och kommit till svenskakyrkan.se
”Social” är trafik från Facebook, Twitter, Instagram m.fl.

Det finns mycket intressanta siffror att titta på, ni kan själv kolla om ni har Google Analytics hur det såg ut för er. Vilka var de mest populära sidorna? Kan ni dra lärdomar av det till nästa val? Har ni inte Google Analytics ännu, kan ni läsa om hur ni gör på Webbhjälp på Intranätet under rubriken Google Analytics. Där finns det även Råd och stöd i hur Google fungerar och hur man skriver för att synas i sökresultaten.