• Utvecklingsbloggen
  • Utmaningarna med digitala händelser i vår gemensamma kalender på webben
Per Hård af Segerstad. Foto: Markus Nyberg
Per Hård af Segerstad

Utmaningarna med digitala händelser i vår gemensamma kalender på webben

Vår gemensamma kalender på webben fungerar bra, men den lösningen möter nya utmaningar när det gäller att visa digitala händelser. Vi måste hjälpa våra användare från kalendern till själva den digitala händelsen.

Det nuvarande läget i världen, både lokalt och globalt, sätter verkligen vår förmåga att tänka om och tänka nytt på prov. Det finns många grejer att tänka på när det gäller att vara kyrka i det digitala. Spännande utmaningar, om en så vill.

En kameraskärm med det som filmas suddigt i bakgrunden. Foto: Joshua Hanson / Unsplash
Det finns många utmaningar i det digitala. Foto: Joshua Hanson / Unsplash

Jag och kollegorna får dagligen frågor om att sända gudstjänster och andra händelser live på webben. Alternativt att visa upp förinspelade filmer från verksamheten på ett bra sätt. Vi gör vårt allra bästa för att lösa de utmaningar vi springer på. Ett av våra verktyg är vår gemensamma kalender på webben.

Kalendern är första steget för användaren

Den som idag söker efter digitala händelser via den gemensamma puffen eller från sidan Digitala gudstjänster och evenemang kommer hitta alla sådana händelser som finns i kalendern. Eftersom den digitala händelsen äger rum på internet kan användaren välja vilken som helst av dem. Vi behöver sedan hålla våra användare i handen (den virtuella) så att de faktiskt hittar fram till platsen på webben där den digitala händelsen äger rum.

Var alltså så tydlig du kan med var på webben (eller i sociala medier) din digitala händelse är. Länka till den från kalenderhändelsen, så underlättar du väldigt mycket för användaren som vill vara med.

Fysisk plats också viktig – men inte viktig

Sedan vi började experimentera med digitala händelser i kalendern har jag tjatat om vikten av att koppla alla händelser till en fysisk plats. Det har jag gjort för att vår gemensamma kalender är uppbyggd kring fysiska platser. Varje kalenderhändelse måste vara kopplad till en fysisk plats (en kyrka, ett kapell, ett församlingshem eller vad det nu kan vara) för att synas i kalendern. Det här är stick i stäv med vad vi nu vill göra. Alltså samla alla digitala händelser, oavsett fysisk plats.

Varför är det så här då? Jo, för att fram tills för två-tre veckor sedan så fanns det inget (eller bara ett mycket litet i alla fall) behov av att lägga in digitala händelser i kalendern på det här sättet. Vi försöker alltså använda kalendern på ett sätt som den inte är så bra på.

Men. Nu har det precis visat sig att vi kan filtrera kalendern utan att uppge plats! Det betyder att det som nyss var det bästa vi hade nu är lite bättre. Och för att vi ska kunna utveckla den här lösningen och göra den bättre är det superviktigt att vi alla lägger in våra händelser i kalendern. Särskilt de digitala, men som vanligt är det ju viktigt med våra ”vanliga analoga” händelser också.

Checklista för digitala händelser i kalendern

• Ge händelsen ett namn som innehåller ordet ”digital” (till exempel ”digital gudstjänst” eller ”digitalt möte om församlingens arbete”)
  • Beskriv för användaren var din digitala händelse går att hitta på webben. Skriv gärna in en länk. Lägg annars en länk från din startsida på webben till händelsen, eftersom användaren alltid kan komma från kalenderhändelsen till din webbplats startsida.

Nyfiken på Ytterhogdal

Tidigare, när du kom till vår kalender från den gemensamma puffen eller från sidan Digitala gudstjänster och händelser hamnade du i Ytterhogdal i Hälsingland. Det är Sveriges geografiska mittpunkt. För att hitta alla händelser i hela Sverige utgick vi därifrån och letade efter alla händelser inom en radie på 800 km. Det var alltså inte något fel, utan enligt den plan vi hade. Det är det steget vi nu klarar oss utan.