kenthsanfridsson

Anders Borg och Fredrik Reinfeldt går igenom skogen ..

”Anders Borg och Fredrik Reinfeldt går igenom skogen De ska ta tillbaka pengar ifrån företag. Skatteflykt till Lichtenstein och Jersey är så vanligt Hoodeeladee hoodeelade hoppsan vilken dag”

Diakonia har just nu en kampanj om skatteflykt från fattiga länder. Skatteflykten är idag ett enormt problem för utvecklingsländer och uppgår idag till mer än vad det totala biståndet är. Uppemot 1000 miljarder dollar per år försvinner från utvecklingsländerna och hamnar ofta i skatteparadis såsom Lichtenstein som annars hade kunnat gå till att bygga upp allt från infrastruktur till sjukvård och skola i de respektive länderna. Det blir i jämförelse för varje krona som kommer till länderna att 10 kronor försvinner ut.

Varför man väljer dessa skatteparadis är självklart, man erbjuder både sekretess och nästan en obefintlig skatt. Många frågar om problematiken kring korruption som visserligen också är ett problem men upptar endast 5 procent av kapitalflykten som förövrigt också oftast placeras i västerländska banker i den rikare delen av världen.

Så för att påvisa problemet och i sann sago-entusiasm ordnade Diakonia en aktion i konferenshuset Wisby Strand där Anders Borg skulle hålla en presskonferens. Iklädda Robin Hood dräkter (där vi till och med hade med vår alldeles egna Broder Tuck!) och med plakatet ”Anders Borg – Bli vår Robin Hood!” försökte vi få tag i vår finansminister och sjunga en sång för honom, för vem har den största möjligheten att ta från de rika och ge till de fattiga i sann Robin Hood anda om inte vår finansminister?

Men hur ska det ske rent praktiskt? Jo, under 2012 kommer EU att rösta igenom en lag som kommer innebära att företag kommer bli tvungna att redovisa vart deras pengar tar vägen och genom detta ska man kunna kartlägga vart pengarna tar vägen och kanske viktigaste av allt, hur mycket pengar de faktiskt rör sig om. Detta kommer inte automatiskt lösa problemet men det är absolut ett steg i rätt riktning. Även i USA har man börjat diskutera denna problematik.

Så sagt och gjort! Vi väntade tålmodigt på Anders Borg som valde att ta bakvägen ut med sina säkerhetsvakter (utan vetskap om vår fina lilla överraskning..) och det slutade med att vi stod utanför Wisby Strand och sjöng vår mycket superba sång för förbigående som blev mycket glada över att höra den. De hade inget emot att ta emot våra 160-miljarderssedlar heller (som på baksidan påvisade problemet med skatteflykt).

Men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge! Kort efter att vi hade lämnat Diakonia träffade de på Anders Borg på ett seminarium med humanisterna där de kort därefter fick framföra sången för Anders Borg som tackade hjärtligt för sången och skakade hand med våra hjältar. Att det gav ett intryck var det inget snack om och kanske får vi se Anders Borg iförd en Robin Hood hatt på nästa EU-möte där han som originalet delar ut pengarna till de som behöver dem som mest.

Som Anders själv sa ”Det är häftigt att betala skatt”

” Anders Borg och Fredrik Reinfeldt går igenom skogen, De vill ge tillbaka skatten som har blivit snodd. Dessa pengar skulle kunna gå till vård och skola, Kom igen nu Anders Borg och bli vår Robin Hood… !”

/Kenth Sanfridsson, Ageravolontär

Stora Kils församling