veronica12

Är Fairtradeodlaren din medmänniska?

Ja vem är egentligen vår medmänniska? Och hur många medmänniskor har du mött idag? Om vi börjar tänka efter så har ni nog redan nu på morgonen varit i kontakt med väldigt många av våra medmänniskor. Vi kanske inte har pratat med dem eller kanske inte ens sett dem. Men ändå har vi redan nu på morgonen varit i kontakt med väldigt många människor.

För jag tänker att medmänniska är något mer än bara de människor vi faktiskt träffar fysiskt varje dag. Det finns ju så många fler som vi är beroende av i våra liv. Som vi inte skulle klara oss utan. Som är livsviktiga för oss.

I söndags var det tacksägelsedagen och jag tänker att vi alla skulle kunna tänka på hur många människor som vi redan idag skulle kunna säga tack till. Som hjälpt oss. Som vi inte skulle klarat oss utan. Personen som snickrat ihop din säng som du vaknade upp i, bonden som odlat vetet som din morgonsmörgås bakats på, bagaren som bakat brödet, fruktodlaren som plockat apelsinerna till din juice, sömmerskan som sytt kläderna du har på dig och bomullsodlaren som gjort att kläderna ens kunnat sys. Hur skulle din dag sett ut om inte dessa människor funnits som en del av ditt liv? Om de inte varit dina medmänniskor.

Är kanske medmänniskor alla de människor som på något vis, mer eller mindre är med oss genom livet? Har vi några skyldigheter mot våra medmänniskor? Hur kan vi säga tack för allt som de på något vis gör för oss?

Första Johannesbrevet 3:16-24

Genom att Jesus gav sitt liv för oss har vi lärt känna kärleken. Också vi är skyldiga att ge vårt liv för bröderna. Om någon som har vad han behöver här i världen ser sin broder lida nöd men stänger sitt hjärta för honom, hur kan då Guds kärlek förbli i honom? Mina barn, låt oss inte älska med tomma ord utan med handling och sanning. Då förstår vi att vi är sanningens barn, och om vårt hjärta dömer oss kan vi inför honom övertyga det om att Gud är större än vårt hjärta och förstår allt. Mina kära, om hjärtat inte dömer oss kan vi stå frimodiga inför Gud. Och vad vi än ber om får vi av honom, eftersom vi håller hans bud och gör det som behagar honom. Och detta är hans bud: att vi skall tro på hans son Jesu Kristi namn och älska varandra så som han har befallt oss. Den som håller Guds bud förblir i Gud och Gud i honom. Och att han förblir i oss vet vi av anden som han har gett oss.

Idag är det Fairtrade-fikadagen. Är det något som är centralt och förenar oss i Svenska kyrkan, från församlingen i Haparanda till den i Ystad så är det ju fika. Det finns väl inte en träff i kyrkan utan att det serveras fika.  Men vad innebär då orden att precis som Jesus gav sitt liv för oss är också vi skyldiga att ge vårt liv för bröderna. Mina barn, låt oss inte älska med tomma ord utan med handling.

Hur skulle våra kyrkfika se ut om det inte vore för våra medmänniskor? Kaffeodlaren, teplockaren, sockerrörsbonden och många många fler. Ett sätt att tacka våra medmänniskor är att älska genom handling. Och i detta fall att se till att deras livsvillkor blir så bra som möjliga. För mig hör verkligen Fairtrade och medmänsklighet ihop. För visst vill vi att de människor som hjälper oss att klara vår vardag också ska ha möjligheten att leva ett gott liv. Schysst handel ger schyssta villkor som ger möjligheten till ett schysst liv. För mig är det medmänsklighet för visst vill vi att alla människor i världen ska kunna leva ett schysst liv. Och det är att hålla Guds bud: att vi skall tro på hans son Jesu Kristi namn och älska varandra så som han befallt oss. Det gäller alla våra medmänniskor, hur långt bort de än är. De är fortfarande en av alla våra medmänniskor. Så låt oss älska med handling och sanning. Låt oss fortsätta fika men låt oss fika på ett schysst sätt där vi med handling säger tack till dem. För hur skulle vi kunna klara oss utan dem? De som är våra medmänniskor!

Veronica Pålsson
Ageravolontär Skövde församling