sannaellesjo

Fairtrade på Matfestivalen

Den 30 augusti gick matfestivalen i Skövde av stapeln, en form av minifestival med fokus på att provsmaka smårätter från de lokala restaurangerna som ställer upp tält i kyrkparken. Mitt i kyrkparken ligger förstås också S:ta Helena kyrka som hade öppet under hela festivalen.

Vi ville vara en motvikt till den stress och jäkt som kan finnas mitt i festivalens centrum. Vi ville även ge ett annat perspektiv på hur man kan tänka kring mat genom att uppmärksamma Fairtrade lite extra, och passade på att ha en utförsäljning av vårt Fairtrade-lager.

bild 2

bild 1

Till försäljning fanns även vattenflaskor för vilka intäkterna gick oavkortat till ett av svenska kyrkans internationella arbetes projekt i Burma, vars mål bland annat är invånarna ska ha tillgång till rent vatten. Intäkterna och kollekten från helgen blev sammanlagt 12 120 kr, och vi sålde Fairtrade-varor för 5383 kr, det tycker vi i Skövde var ett minst sagt lyckat resultat.

Men något som nog var minst lika viktigt var att vi fanns där som kyrka mitt i vardagen med öppna dörrar, många besökare kom bara in för att ta en kopp kaffe, sitta ner och prata en stund. Det fanns en soffa längst fram i kyrkan och någon kommenterade att det var lite som ett vardagsrum. Detta är något som jag tror är livsviktig för kyrkan idag, öppenhet och att finnas där som oas mitt i vardagen.

Sanna Ellesjö
Ageravolontär i Skövde Församling