Sara

Hur kan vi få världen att hungra ännu mer?

På vår jord idag lever miljontals människor under det ständiga hotet av hunger. Att inte kunna äta sig mätta varje dag. Att det inte finns något rent vatten. Att allt du får att äta idag är det du hittar, sådant som andra människor har slängt. Här i Sverige har vi sällan det problemet. Någon dag kanske din favorityoghurt är slut i mataffären, men längre än så kanske det inte går. Visst finns det familjer som behöver vända på slantarna för att få det att gå runt. Ibland kanske jag som student få leva på lite mindre lyxig mat i slutet av månaden, men jag har aldrig behövt uppleva hur det är att gå hungrig en hel dag, en hel vecka eller ett helt liv.

Förra veckan var jag uppe i Strömstad och besökte en konfirmandgrupp. Jag skulle berätta om Svenska kyrkans internationella arbete och miljöfrågor. Det var en liten mysig grupp på 11 konfirmander. Vi började med att tillsammans spåna på temat internationellt arbete. Organisationer som Läkare utan gränser, WWF, FN, Unicef och GreenPeace kom på tal. Jag gick igenom hur Svenska kyrkan jobbar i en kort presentation med de tre delarna, Skapelsen – som vi ska förvalta, Människan – Guds avbild som inte får kränkas, Försoningen – vi har försonats genom Kristus. Vi kikade tillsammans på Skapelseberättelsen i Första Mosebok och gick lite närmare in på miljöfrågor. Vad innebär det att Gud har skapat världen och att vi är satta att förvalta Guds skapelse? Hur gör vi det idag?

Sedan gjorde vi en övning som är hämtad ur Världens kurs. Tvärtomtankar. Istället för att fundera på hur vi kan hjälpa världen på bästa sätt fick konfirmanderna två och två fundera på frågan ”Hur kan vi få världen att hungra mer?” När de hade fått några minuter på sig att tänka var för sig gick vi igenom tankarna i storgrupp. Exempel på tankar som kom upp:

–          Äta mer kött

–          Förgifta grödor och mat

–          Bränn och skövla regnskog

–          Förgifta och smutsa ner vatten

–          Höja matpriser, sänka löner

–          Slänga och slösa mat

–          Köra mer bil

Det är alltid kul att se vilka tankar som kommer upp och hur vi sedan kan vända på dem för en mer hållbar och mindre svältande värld. Ibland är det svårt att komma på hur vi ska göra något bättre, då kan det var enklare att tänka helt tvärtom. Vad gör vi idag och vad kan vi göra mer för att situationen ska bli ännu värre?

Det var ett roligt pass jag fick hålla i Strömstad och jag hoppas att konfirmanderna fick med sig några nya tankar och insikter. Kanske blir du sugen på att lära dig mer? Världens kurs finns i flera olika versioner med studiecirkelmaterial som du kan hålla själv. Eller så har du kanske en Ageravolontär i närheten eller någon annan insatt som kan hjälpa dig att komma igång. Allt för att få vår värld in på en lite bättre kurs.

Sara Johannesson, Ageravolontär på sommaruppdrag.