veronica12

Jesus hade inte stått och sett på!

Vad innebär det att vara kristen? Vad får min tro för konsekvenser i mitt liv, i min vardag? Gör det någon skillnad?

Jag är nyss hemkommen från en pilgrimsresa med projektet Walking to Emmaus i Palestina och Israel, ett projekt med ungdomar från Sverige, Tyskland, Sydafrika och Palestina. Under en vecka besökte vi de flesta av de bibliska platserna och samtalade om liv och tro utifrån olika teman varje dag. En fantastisk resa som jag kommer minnas länge.

Men efter denna vecka är det inte främst besöket i födelsekyrkan eller utsikten över Jerusalem med den guldbeklädda klippmosken jag tar med mig. Det jag för alltid kommer bära med mig är erfarenheten av att dela liv och livsberättelser och då främst med mina palestinsk vänner. Efter att ha hört deras berättelser och fått se bara en smula av den verklighet de lever i förstår jag än mer att min tro måste få konsekvenser.

För visst stod Jesus upp för de svaga. Visst gav Jesus en röst till dem som ingen annan lyssnade till. Visst sa Jesus till oss att älska våra medmänniskor som oss själva. Och som Jesu lärjunge och med Jesus som förebild måste väl även jag göra det samma. Och det tänker jag göra.

Även om mina nya erfarenheter är jobbiga att bära med mig är jag ändå tacksam för att jag fått dem. För med dem kan jag göra skillnad. Jag kan vara ett vittne och berätta om hur det är att bli genomsläppt i en checkpoint på 4 sekunder medan det tog över en och en halv minut för min palestinska vän trots att han hade alls papper som krävdes. Jag har sett hur den 8 meter höga illegala muren skiljer familjer från varandra, barn från sin skola och ungdomar från sina fritidsintressen. Jag har talat med personer som är flyktingar i sitt eget land. Jag har hört historier om rädsla, våld och krig som fått mig att bara vilja börja gråta. Och ändå har jag bara hört och sett en liten del av allt som skett och sker i detta fängelse som mina palestinska vänners vardag kan liknas vid.

Men vad ska då min tro få för konsekvenser? Jo så länge jag kan tala kommer jag vara en röst för dem som ingen annan lyssnar på. Så länge jag kan kämpa kommer jag stå upp för de svaga. Så länge jag lever kommer jag göra allt jag kan för att vi ska älska våra medmänniskor som oss själva. För mig är det att vara Jesu lärjunge och det är precis vad jag vill vara. För min skull, för mina palestinska vänners skull och för vår gemensamma världs skull. Jesus hade inte stått och sett på utan att göra något, utan att agera. Det kommer inte jag heller att göra!

Salam! Shalom! Fred!

Veronica