elin

Konsten att ta emot en kopp kaffe

Att ge utan att begära något tillbaka. En handling som vi är många att förknippa med en stor förebild. Det genuina välbefinnandet som följer är något man antagligen själv måste ha upplevt för att kunna förstå. Ett välbefinnande som följer på många välmenande handlingar, ett exempel är vid utdelning av gratis fika under Fairtrade Challenge 2012.
”Vad vill ni att jag ska ge pengar till? Eller kommer ni att spamma mig med mail sen?” I efterhand skräms jag över hur ofta jag fått svara på den här frågan under mina uppdrag som Ageravolontär och Fairtradeambassadör. ”Nej detta är en gåva från oss till er” är det enkla svar jag ger och som jag verkligen hoppas sjunker in. I detta fall en gåva som även gynnar några livsmedelsproducenter på andra sidan jorden.
Bara produktmärkningen Fairtrade i sig är så till bredden fylld av solidaritet, fred och lycka att jag inte kan låta bli att le när jag ser den. När tankarna sedan går vidare till vad den symboliserar – och hur det skulle kunna se ut om den fick råda på världsmarknaden- är min lycka gjord.
Fairtrade Challenge är ett fantastiskt exempel på att villkorslösa gåvor leder till något gott – för alla. Så tack till alla som bjudit på en Faitrade-fika idag under denna nationella kampanj. Tack till alla som tagit emot en Fairtrade-fika och tack för att vi tillsammans kan njuta av en god kopp kaffe.
På bilden tagen av Katarina:
Fairtrade fika på Musikhögskolan i Malmö. 134 personer tog del av den tack vare ageravolontär Katarina, studentkåren, en lokal församling och Fairtrade City Malmö.
Elin, ageravolontär i Åhus församling