ellenskanberg

Med tron som drivkraft för att förändra världen!

Äntligen är det på gång! Detta sammanhang som min själ har längtat efter i flera år, som jag har sökt utan att finna. Förrän i måndags. Då samlades tillslut en grupp personer med en gemensam önskan om att få lära sig mer om världens utmaningar och hur vi kan använda vår tro som drivkraft för att engagera oss i dessa. Studiecirkeln med samma namn bygger på ett material från Sensus och är en del i serien Världens kurs. Mitt sökande efter en gemenskap med andra som vill fördjupa sig i tankarna om hur den kristna tron manar oss till handling har gett resultat.

Västerleds församling i Stockholm, där jag nu börjar känna mig allt mer hemma, satsade förra året all energi på att slå tidigare års insamling till fastekampanjen och de lyckades med 300 procent! Kreativiteten flödade och nya idéer som kläcktes då finns nu som tips i nyhetsbrevet som skickas ut till alla Svenska kyrkans församlingar. Exempelvis var idén att ta blodtrycket på församlingsmedlemmarna mot en gåva eller uppmaningarna på Facebook om att lägga en slant i bössan för att fira namnsdagar något som, så vitt jag vet, var helt nya i sammanhanget.

För att göra ALLT för att utrota hungern är insamling en mycket viktig del och alla nya, gamla, galna, modiga och säkra sätt att göra det på är grundläggande för att vi ska ha minsta chans att kunna lyckas eller i alla fall komma en bit på vägen. För att de pengar som samlas in ska kunna göra ännu mer nytta, och för att alla insamlare som lägger så mycket tid och energi på detta ska finna ny inspiration, är det också viktigt att ge tillfälle till egen reflektion och fördjupad kunskap kring läget i världen.

Fattigdom och orättvisor existerar inte på grund av brist på resurser utan på orättvis fördelning av dessa. Därför är det viktigt att se och förstå de strukturer som leder till hunger och lidande. Att världen ser ut som den gör beror på att några få vill att det ska vara så medan majoriteten av oss inte vet hur detta ska kunna förändras eller är ovetande eller passiva av olika anledningar.

Vilka drivkrafter kan vi hitta i bibeln för att aktivera oss mot orättvisor och förtryck? Vad säger Jesus om vårt ansvar för de fattiga? Hur kan vi tro med både hjärta, händer och röst? Det är frågor som jag efter lång tids sökande nu har en möjlighet att få dela med andra. Jag kan knappt bärga mig tills det är måndag igen!

Ellen Skånberg,

globalgruppen Västerleds församling och Ageravolontär