Katarina Lundberg

Rätt att äta sig mätt

På midfastosöndagen som precis var (halvvägs in i fastan, 20 dagar till påsk) var det en trevlig och ganska stor vårmarknad i min hemförsamling i Malmö. Församlingsbor hade samlat ihop saker till en loppis. Några hade sytt om handdukar och lakan till snygga förkläden och tygkassar, medan andra hade gjort sylt och bakat bröd. Självklart fanns det ett bord där startkort till årets Livslopp i Malmö såldes. Här i staden går det av stapeln lördagen 31 mars med utgångspunkt från Stadsbiblioteket.

Kommersiella bananplantage i Costa Rica, med besprutningsmedel som kan ge nervskador och sterilitet. En start på mitt engagemang mot förtryck och orättvisor.

Efter kyrkfikat och shoppingen på marknaden var det dags för mig att hålla ett föredrag med titeln ”Rätt att äta sig mätt”. Den lilla danska damen som hade missat sin buss och tyvärr anlände efter att föredraget var klart ställde flera bra frågor: ”Handlade det om vad vi äter, med olika dieter, eller om andras mat och hunger i världen?” (Relevant fråga i ett samhälle med ett uppskov av kost- och viktmodeller!) och ”Vad ska vi göra?”. Den sista frågan ställdes med ett allvar i rösten som fick mig haja till. Det är verkligen viktigt att vi GÖR något. Handlar i hopp och tro om en bättre värld!

FIAN:s hemsida står en utförlig text om den mänskliga rättigheten att äta sig mätt: ”Rätten till mat innebär först och främst att alla individer har rätt att vara fria från hunger. Det handlar även om att själv kunna försörja sig med värdighet samt att ha tillräckligt med lämplig mat för att kunna leva ett aktivt och hälsosamt liv.”

Sop(o)hantering i en förort till San José. Klimat och mat hänger tätt samman, med begreppet klimaträttvisa.

Det första gänget ageravolontärer! Vill du bli en av nästa års volontärer kan du ansöka IDAG. 🙂

Två av oss volontärer kommer att närvara vid mötet om Hållbar utveckling i Rio de Janeiro kring midsommar i år. Äntligen kom visitkorten med vår bloggadress till nytta: en kvinna i församlingen kom särskilt tillbaka efteråt för att få ett visitkort för att följa oss på bloggen.

Vi ses i Rio!

/Katarina, ageravolontär i Slottsstadens församling