Till innehåll på sidan
Sara

Studiecirkel – Tron som drivkraft

Nu har vi äntligen startat! Världens kurs – Tron som drivkraft har äntligen dragit ingång, en studiecirkel i fem delar om hur vår kristna tro kan vara en drivkraft till att göra världen till en bättre plats. Fantastiskt!

Första träffen drog igång och vi började med ett kort bibelord och en bön för kvällens träff. Vi fikade lite tillsammans och sedan började vi med att presentera oss för varandra. Två deltagare kunde inte komma första träffen men de som var närvarande var en salig blandning av unga och gamla. Vi var två ungdomar under 25, en diakon, och tre pensionärer, hur bra som helst!

Efter att jag hade haft en kort inledning om kvällens tema Människa med mandat (se tidigare inlägg) gjorde vi en liten övning för att ta reda på vilka goda egenskaper som fanns inom gruppen.

Där fanns:

Modiga människor

Omtänksamma människor

Människor som är bra på att lyssna

Människor med tålamod och lugn

Människor som är bra på att se och bemöta andra människor

Vilken underbar grupp!

Vi fortsatte kvällen med övningar om vår egen Gudsbild, om du var tvungen att beskriva Gud med en färg vilken skulle du välja? Om du var tvungen att välja mellan att beskriva Gud som en moder eller fader, vad blir det? En tanke var att Gud mer är som en omtänksam förälder, könet spelar ingen roll.

Som avslutning gjorde vi ett kort bibelstudium om utsatthet och om hur man utsätter andra människor för svåra situationer. Vi använde första Moseboks avsnitt om Abraham, Sara, Hagar och Ismael. Vid olika tillfällen är de alla utsatta och ibland utsätter de andra för svåra val och situationer. Genom att sätta oss in i berättelsen försökte vi klura ut hur de förhöll sig till Gud och om Gud alltid ställer sig på de utsattas sida som vi gärna vill tänka oss. Vi kom in på hur Gud utvalde det israeliska folket, men vad händer då med alla andra människor? I Nya testamentet kommer Jesus och ställer allt på ända.

I söndagens evangelietext möter Jesus en kanaaneisk kvinna som får honom att inse att hans budskap inte bara är för det israeliska folket utan för hela mänskligheten. ”Då sade Jesus till henne: ’Kvinna, din tro är stark, det skall bli som du vill.’ Och från den stunden var hennes dotter frisk.” Matt 15:28

Sara Johannesson, Ageravolontär i Fässbergs församling

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *