Applådera lagom

Denna helg har det ordnats en fantastisk orgelfestival i Karlstads Domkyrka. Skickliga organister har mött den nyrestaurerade orgeln och ljuv musik har uppstått. Två konserter hann jag med. Båda fantastiska men med en skillnad. I den första applåderade åhörarna mellan varje avdelning. I den andra väntade man till slutet. Jag kan förstå behovet att också i en kyrka få visa sin uppskattning med applåder.  Applåden kan riktas både till Gud och människor. Att applådera mellan varje stycke är väl närmast att se som sabotage. I kyrkan ska det vara sparsmakat med applåder.

Henrik säger
9 maj 2011 – 10:39

Du kan verkligen konsten att skrämma bort besökare från kyrkan!

Har man inget annat annat att klaga på än att glada människor applåderar ett musikstycke kan man lika gärna vara tyst. I stället för att med värme beskriva hur många som besökte kyrkan för att lyssna på konserterna så väljer du att leta efter det negativa.

Usch.

Jonas säger
9 maj 2011 – 03:35

Biskop Esbjörn! Du har så rätt. Signaturen Henrik har inte förstått skillnaden mellan Kyrkan som Guds hus och en konsertlokal. I Kyrkan är att upphöja helt överordnat andra saker. Det är, utifrån Kyrkans uppdrag, inte särskilt viktigt att få många besökare till kyrkan, utan att få många gudtjänstDELTAGARE (deltagare är alltså inte samma sak som besökare).

Det är därför man vid en kyrkokonsert väntar med applåder till efter att den är slut. Vidare ska man normalt inte heller applådera för musikinslag under en högmässa utan det sker efter "Låt oss gå i frid - I vår Herre Jesu Kristi namn", eller motsvarande när den är slut.