När vi som mest behövs

Sommaren är ljuvlig, för många. Det är nu man hoppas få göra det ovanliga. Det är väl fortfarande inte helt ovanligt att man som barn, den första dagen på skolterminen, får berätta om sommarens resor och upplevelser. Ungefär som vi vuxna gör när vi ses på jobbet igen. Egentligen är det väl inget konstigt med det. Utom för de som inget nytt har att berätta förstås. 248 000 barn lever idag i Sverige i fattigdom. Fattig är den som har mindre än 60 % av medianinkomsten. Enligt Rädda Barnen lever 13 % av Sveriges barn i fattigdom. Nu är det visserligen inte barnen som är fattiga utan deras föräldrar. Fattigdom får konsekvenser på livets alla områden.

Alla som arbetar behöver förstås en tids sommarsemester. Samtidigt är det många sammanhang i vårt samhälle som inte kan stänga. Arbetet måste fortgå och personalplanering måste ske utifrån detta. Så är det, eller borde i varje fall vara med kyrkans diakoni. Kyrkans barn- och ungdomsdiakoni får inte ta semester. Inte när barnen, de mest utsatta barnen, behöver aktiviteter och positiva upplevelser som allra bäst. Jag har en känsla av att det i många församlingar behöver göras omprioriteringar.

Kennyh Widén säger
3 augusti 2012 – 03:58

Kan bara hålla med dig.

Johanna Larsson säger
16 augusti 2012 – 04:15

Japp lika så på höstlov, jullov etc. men det är svårt.... jag tror att hela kyrkan skulle behöva fundera över vilka arbetstider och hur vi disponerar våra arbetstider ska se. Vad ska vi arbeta med och för vilka?

Johanna Larsson säger
16 augusti 2012 – 04:16

ska se ut (ska det vara)

Charlotte säger
18 augusti 2012 – 03:17

Ja, det är svårt. Samtidigt som kyrkan behövs behöver de anställda kunna ta hand om sin egen familj också. Det gäller att finna en balans, och en bra struktur och schemateknisk lösning.

Jag tror att det finns många barn till kyrkligt anställda som genom historien kan vittna om föräldrar som gav sitt liv för församlingen och samtidigt glömde bort sin egen familj. Dels pga den anställdas egna inre krav, dels pga vad andra förväntade sig av kyrkan och den anställda. Det handlar alltså om både värdegrund/idé och hur man konkret kan forma bra strukturer för arbetet. Så att man kan räcka till både för behövande barn och vuxna i församlingen och för sig själv och sin egen familj.