Korsmässomarknaden

I Härnösand hålls korsmässomarknaden varje år. Den har anor från mitten av 1400-talet. Efter många års uppehåll återupptogs traditionen 1985 och det var i år, den 15 september, 28:e året i rad som den ägde rum. Flera tusen människor kom också i år till marknaden. Där finns hantverk, grönsaker, ost och annat. Allt är av hög kvalitet. Innan någon bereds plats på marknaden sker en kvalitetskontroll och prov får lämnas.
Den ”riktiga” Korsmässodagen infaller 14 september och den firas för att minnas att det kors som Jesus korsfästes på lär ha hittats av kejsarinnan Sankta Helena år 312. Korset sattes sedan upp i Den heliga gravens kyrka i Jerusalem vid invigningen år 335. Fram till 1901 fanns också Korsmässodagen i vår namnsdagskalender.
Traditionen att kyrkan finns med och att domprosten inviger finns kvar i Härnösand. Invigningen avslutas med att spelmän och jag vandrar runt bland marknadsstånden för att välsigna dem. Jag är glad över att kyrkan finns med på ett sådant självklart sätt på korsmässomarknaden och är tacksam för att jag i år för 12:e gången fått inviga den.

En kommentar

Khosrow Razavi, Ordf. för Rädda Barnen i Härnösand säger
17 september 2012 – 09:26

Trevlig blogg! Tack för informationen och välsignandet.