Långt dygn

Mitt vakna dygn började kl 02 ungefär. Jag vaknade av en skräll. Jag for yrvaket upp för att kolla vad som hänt och stapplade genom kök och tvättstuga utan synbara resultat, och till slut fann jag inne i badrummet att pump-tvålen med fat hade ramlat i golvet, samtidigt som jag såg en stackars harkrank i dödsryckningar. Alltså var det katten som varit på jakt och därigenom vält ner tvålen. Sen var det stört omöjligt att somna. Tankarna for kors och tvärs i skallen. Vid fyra-tiden tog jag en kort tur med hunden, 2016-09-02 05.06.24och vid sex-tiden ytterligare en. Jag försökte göra lite yoga, men det gick uruselt. Jag fixade frukost och gjorde mig klar att sticka till jobbet. Maken väcktes med en kopp kaffe innan jag stack iväg vid 8-tiden.

Väl på jobbet tog jag fram bröd ur frysen – vilket ändå inte var färdigtinat när mina körsångare skulle äta 🙁 – och sen plockade jag fram de körkåpor som skulle användas. Kören kom vid nio och vi övade på. Tänk, inte en enda alt var med. Det stressade mig enormt, och det var det som malde runt i mitt huvud hela natten. Nu har jag valt att se det som ett synnerligen olyckligt tillfälle eftersom det alltid är folk med i vanliga fall. Alla så kallade ”säkra kort” var bortresta. Men vad gjorde väl det?  Tre av mina fantastiska sopraner gjorde dagens insats och tog altstämman. Snacka om begåvade körsångare!!!!

Kören sjöng så fint, så fint, en riktig guld-mässa blev det. Vår nya diakon Kerstin välkomnades i mässan och vi hade så lysande väl valda sånger för just välkomnande av ny diakon. Häftigt när det sammanfaller så. Kyrkkaffet avnjöts i trevlig samvaro och sen samlade jag in alla mina prylar som alltid är spridda över hela huset. Märkligt hur det kan bli.

När jag kom hem tog jag en låååång runda med hunden. Så himmelens skönt. Det småregnade lite grann och var alldeles stilla. Sen somnade jag.

Kvällen har gått i stillhetens tecken. Jag cyklade med hunden och inte en kotte var ute i hällregnet. Jag gick in till grannen vars mor varit i kyrkan, men jag hann aldrig säga hej till henne där, så det kändes gott att gå dit. Nu hade visserligen mamman åkt hem till Småland, men jag fick framfört mina hälsningar.

Tack för idag, tack för en underbar vanlig dag.