Jul i en orolig tid

”Ett nyfött barn ger oss hopp om att livet trots allt fortsätter, att vi måste möta morgondagen trots rädslan.”

– Det vSara Jacobsson Grip är kyrkoherde i Vantörs församling  och sitter med i FBHO:s styrgrupp.ar oroliga tider under andra världskriget och därför vågade vi inte skaffa barn, berättade en gång en äldre släkting för mig.
Rädslan för vad framtiden bär med sig finns också idag. Just nu pågår det grymma kriget i Syrien, människor flyr från olika delar av världen. Det är oroliga tider för många människor idag och rädslan finns också hos oss i Sverige. Det är lätt att låta misströstan ta över och hoppet om en fredlig värld känns ofta avlägset.

Men ska vi verkligen låta hopplösheten ta över? Jesusbarnet föds i ett ockuperat land och i Bibeln berättas det att Josef och Maria tvingas fly med sitt barn till Egypten för att undkomma Herodes vrede. En familj på flykt då. Familjer på flykt idag. Men vem av oss kan motstå att le när ett litet barn ler mot oss? Ett nyfött barn ger oss hopp om att livet trots allt fortsätter, att vi måste möta morgondagen trots rädslan. Ett litet barn berättar om vem Gud är. En Gud som finns i oro och strid, som delar människans utsatthet, som kommer med hopp i svåra tider.

Reformatorn Martin Luther tillskrivs citatet: Om jag visste att världen skulle gå under imorgon så skulle jag ändå idag plantera mitt äppelträd. Låt oss hålla hårt i hoppet trots oron! Låt oss ta vara på allt vi upplever som hoppfullt och sprida det till vår granne och medmänniska!

Gud välsigne dig!

Sara J Grip är kyrkoherde i Vantörs församling  och sitter med i FBHO:s styrgrupp.
sara.jacobssongrip@svenskakyrkan.se