Tala film – Tala liv i Göteborg

För den som vill ha ett lite mer fördjupat samtal kring några av filmerna under festivalen arrangerar Sensus och Svenska kyrkan i vanlig ordning Tala film – tala liv. I år deltar 68 personer i sju olika grupper.

Tre filmer står på menyn, varav två också behandlas i de seminarier som Svenska kyrkan och Sensus är medarrangörer till under festivalen.

Arendt, Saudiarabien och Tel Aviv

Dels ser man Margarethe von Trottas film Hanna Arendt (28/1 17:30), om den tysk-judiska filosofen som myntade begreppet ”den banala ondskan”.

Därefter blir det Saudiararbiskt med Den gröna cykeln (eller Wadjda) av Haifaa Al Mansour, om den tioåriga flickan som drömmer om att lära sig cykla (30/1 17.30).

Slutligen, den 1/2 17:30, ser man också Rama Burschteins Fill the Void, om livet bland ortodoxa judar i Tel Aviv. Där står också en flicka i centrum, tonåringen Shira, och här gäller det problematiken med arrangerade äktenskap.

Spännande internationella utblickar med andra ord. Upplagt för samtal om kön, makt och religion. Bland annat. Huvudtanken med metodiken Tala film – tala liv, är att man talar om det som filmen väcker på ett personligt plan. Här handlar det inte främst om att hissa eller dissa.

Anmälan

I princip fullt i grupperna. Vill man delta i samtalen kan man prova att prata med Marie-Louise Ström på Sensus, tel. 031-708 39 28.

Mikael Larsson