Världens Kurs

Här kommer ett nytt inlägg från ungdomarna i Skön som har haft fler träffar i studiecirkeln ”Världens kurs”. Ulrika Larsson gästbloggar:

skön1

Ungdomarna i Skön har nu haft två träffar i studiecirkeln Världens kurs. Båda under temat ¨Jag i världen¨. Första träffen var söndag 13 april och andra träffen var onsdag 14 maj.

Efter en inledning om vad studiecirkeln i stort kommer att handla om körde vi igång. Med hjälp av studiematerialet från Sensus har vi genom övningar och samtal reflekterat runt hur vi hänger ihop med världen, hur vi påverkas av och själva påverkar världen, både nära och långt borta.

Ett speciellt spännande samtal blev det runt ämnet ¨Var kommer din dag ifrån¨. Vi konstaterade att vi bara genom vår vardag kommer i kontakt med stora delar av världen utan att vi egentligen tänker på det. Hetastolenövningar där alla fick ta ställning var också spännande.

Vi avslutade onsdagsträffen med bibelordet Luk 7:11-16 och våra tankar runt det.

Lukas 7:11-16

Svenska Folkbibeln (SFB)

Jesus uppväcker en änkas son

11 Därefter begav sig Jesus till en stad som heter Nain, och hans lärjungar och mycket folk följde med honom. 12 Just som han närmade sig stadsporten, se, då bar man ut en död. Han var sin mors ende son, och hon var änka. Mycket folk från staden gick med henne. 13 När Herren fick se henne, förbarmade han sig över henne och sade till henne: ”Gråt inte.” 14 Sedan gick han fram och rörde vid båren. Bärarna stannade och han sade: ”Unge man, jag säger dig: Stå upp!” 15 Då satte sig den döde upp och började tala, och Jesus gav honom åt hans mor. 16 De greps alla av fruktan och prisade Gud och sade: ”En stor profet har trätt fram ibland oss”, och: ”Gud har besökt sitt folk.”