Fredsdagen

Nu börjar vi vara inne på upploppssträckan och inläggen från de som är med och tävlar i det globala racet strömmar in. Här kommer två bidrag från Sköns församling, ihopbakade i ett inlägg:

Internationella fredsdagen – Skön

Som vi skrivit om tidigare var det vi en stor dag för oss Globala raceare, och Sköns församling, den 21 september. Vi hade diakonins dag, blev fairtrade diplomerade och hade olika evenemang efter gudstjänsten. Den 21 september var också en viktig dag i den stora världen eftersom det är den internationella fredsdagen. Vi ledare tycker att det är en av de viktigaste dagarna att lyfta för våra ungdomar eftersom fred är en grundförutsättning för miljö- och rättvisefrågor. Det är ett privilegium för oss att kunna fördjupa oss i dessa ämnen.

Under dagen bar vi i Globala racet vitt för att uppmärksamma fredsdagen. Vi hade även info i vår utställning om vad syftet med int.fredsdagen är. Den viktigaste punkten för oss var ändå det som hände dagen efter, föreläsningen med Emerich Roth. Han är överlevare från andra världskrigets koncentrationsläger har sedan ägnat sitt liv åt att vända hat till kärlek. Som han sa: ”man säger att man ska älska sin nästa som sig själv men kom ihåg att man hatar sin nästa som man hatar sig själv”.

/Jenny Nordén Församlingsassistent Sköns församling

Föreläsningen – Emerich Roth

Måndag den 22/9 var det dags för föreläsning om Emerich Roth på Alnö Församlingsgård.

Vi från Sköns församling var självklart intresserade och var där för att delta. Alnö Församlingsgård inbjöd alla till filmvisning, föreläsning och diskussion med författaren och socialarbetaren Emerich Roth. Emerich har själv överlevt förintelsens koncentrationsläger, och arbetar nu med att upplysa och motverka rasism.

Emerich berättade sin historia om hur det var att leva under förintelsen och i koncentrationslägrena. Han berättade om hur det var att förlora några ur hans familj. Det vi fick se på filmen och även höra om går inte att förstå. Det var så sjukt att få se de saker de utsattes för. Det går helt enkelt inte att förstå. Hans historia berörde oss alla.

Vi från Sköns Församling (Globala Racet) valde att bära vitt igen den 22/9, då föreläsningen ägde rum, för att symbolisera fred.

Emerich Roth

/Emma Sandin och Felicia Engström deltagare i Globala racet i Skön