Slutspurt Globala Racet i Skön

Så var vi inne på slutspurten av Globala Racet. Sista rycket för deltagarna i Skön var sista studiecirkelträffen i Världens kurs.

Vi inledde träffen med att läsa en text ut boken Orka:

Det handlar om att orka.

Orka byta kanal när fjärrkontrollen har hamnat under soffan.

Orka diska innan diskhon är full.

Orka gå ut med hunden. Han var ute i morse.

Orka ställa tillbaka mjölken i kylen.

Orka

Vi vet, det är jobbigt. Busshållplatsen kan ligga för långt borta. Smöret kan vara för hårt för att bre på mackan. Man kan ligga en hel söndag under täcket och sedan ha ångest över att man inte gjort något. Men man orkade inte.

Det jobbiga är att hade man orkat, hade man gått upp och klätt på sig och börjat sin dag hade den säkert varit ganska bra ändå. Och hade man ställt det där mjölkpaketet i kylen hade man kanske kunnat dricka det i morgon. Hade man orkat titta på nyheterna som visat klipp från länder man knappt kan uttala namnet på hade man kanske förstått lite grann. Det är just det den här boken handlar om. Att orka: Bara orka.

Det tycker vi som har haft förmånen att jobba tillsammans med ungdomarna i Skön den här tiden att våra ungdomar gör. De orkar. De bryr sig och de agerar. De försöker göra det de kan för att världen ska bli en bättre plats för alla att leva på. De orkar!

Vi hade en studiecirkel 16/10 2014, där vi pratade om världen och hur vi kan påverka dess framtid. Efter att ha gått igenom kyrkans material inom detta område diskuterade vi om vad vi kan göra för att påverka det som senare kommer hända oss och vår planet. De förslag som vi kom fram till var:

1. Vi kan anordna gudstjänster och andakter kring detta ämne för att väcka uppmärksamhet

2. Vi kan engagera oss i en organisation som arbetar med just detta

3. Vi kan fixa fler klädloppisar, då man inte slösar lika mycket på jordens resurser när man återanvänder.

Nästa punkt vi diskuterade var om kristna har ett särskilt ansvar för solidaritet och liknande i världen. Vi kom då fram till att det faktiskt är så, då vi kan göra stor skillnad genom att berätta för andra om hur viktigt det är att jobba för att öka den solidaritet och rättvisa vi behöver i världen.

Sedan pratade vi om vad kyrkan som organisation kan göra. Vi anser att kyrkan ska arbeta för jämställdhet, demokrati, rättvisa och för miljön. Vi tror att genom att samla in så mycket pengar som möjligt kan kyrkan göra mycket! Vi tycker också att kyrkan ska fungera som en utsträckt hand för behövande, exempelvis de som tvingas tigga.

Ulrika Larsson och Jenny Norden, Församlingsassistenter i Sköns församling