Dag 3 – sista workshopdagen och wifiglädje

Dag tre i Sydafrika, sista dagen med gruppen från Sydafrika. Vi började dagen lite senare, en hel halvtimmes sovmorgon! Det var mycket värt. Solen lyste lika klart imorse som tidigare mornar.

Det var lördag idag, så barnen från dagiset som är kopplat till kyrkan var inte där idag. Idag var även den andra och sista dagen då vi skulle hålla i våra workshops om frälsarkransen (”The Pearls of Life”). Det var underligt att tänka att detta var sista gången vi skulle jobba med dessa människor, det känns som att vi har fått en sammanhållning som är få förunnat. Att en grupp kan bli så sammansvetsad efter knappt två dagar är rätt fascinerande. Eller så är det inte så konstigt egentligen, vi har alla en grund i kristendomen, i Gud och i vårt ”community”. När människor har liknande värderingar och kunskap så går det ofta fort att få en kontakt som kan hålla i längden.

Dagens övningar handlade helt om att gruppen skulle få jobba fram eget material kring de olika pärlorna. Vi arbetade med fyra pärlor i taget; pass 1: Gudspärlan, Tystnadspärlorna, Jagpärlan och Doppärlan, pass 2: Ökenpärlan, Bekymmerlöshetspärlan och de två Kärlekspärlorna (ge och ta emot), pass 3: Diakoni/Miljöpärlan, Hemlighetspärlorna och Nattpärlan. Vi satt i grupper, med ungefär två av oss svenskar i varje. Vi skulle tillsammans få fram material, både sydafrikanskt och svenskt. Det som de flesta av oss reflekterade kring var hur lätt det var för de sydafrikanska deltagarna att ta till Bibeln. Bibeln är något de är experter på, och de vuxna tog ganska lätt över just idag. Det är inte negativt att kunna sin Bibel, tvärtom, men vi ville snarare fokusera på själva metoderna där man får använda sig själv som utgångspunkt. Hur fungerar MIN tro, min personliga relation till Gud och till andra? Vem är JAG? Vad har JAG för ansvar? Det var dock en givande dag med många intressanta dialoger och tankar.

Vi slutade lite tidigare idag, vid kl.15.20 ungefär. Det blev en del häng efteråt, med foto-ops, sång och lite svenskutbildning. När vi hade packat ihop och fått in alla i bilar så åkte vi till ett shoppingcentrum i city. Vi körde en snabb sväng förbi vårt ”hem” först och bytte om/klädde om till varmare kläder, och vi var som i ett typiskt svenskt ”fredagsrus”. Som att vi hade jobbat klart en hel arbetsvecka, vilket vi i princip hade… Detta resulterade i en lite halvt absurd Abba-session i minibussen. Ett gäng trötta, glada, upplyfta, sjungandes (skrikandes) svenskar som vill fira ett väl utfört arbete 🙂

Väl i det efterlängtade shoppingcentrat (viktig detalj: det fanns ett löfte om WIFI, som vi inte haft sedan i onsdags i princip…) så hittade några lite kläder, medan andra direkt sökte sig till ”Mugg & Bean”, THE café (med wifi:et, mycket viktigt!). Där fanns ett fönster på 30 minuters surftid, som vissa hann utnyttja medan andra kom lite sent… Jonas, Mia och Ida var de lyckliga få som hann använda wifi:et lite längre. Jonas hade dessutom beställt en ”Piece of cake” som tydligen var lite mer än en bit…

Hela gruppen hamnade till slut på ännu ett café (dock utan wifi?!) där det inmundigades allt ifrån mangojuice till tobakscappucino. Alla var helt slut.

När vi hade ätit middag i kyrkan där vi hade workshopen så åkte vi hemåt. Vi höll vår lilla kvällsrunda och gick igenom morgondagens tretimmarsmässa. Kvällen avslutades rätt tidigt, och de flesta hade nog en härlig känsla i kroppen. Skratt, delande, kärlek, sång, Bibeln och (lite) wifi kan sammanfatta denna otroliga och soliga dag!

Gud, tack för denna dag.

/Kajsa Österling