Insamlingssuccé!

Just nu flyr människor från sina hem och sina familjer. Barn såväl som vuxna tvingas in i en otrygg situation som ingen förtjänar. De tvingas ut på resor där ingen vet hur det kommer att sluta.

Vi i Distriktsstyrelsen för Svenska Kyrkans Unga i Härnösands stift bestämde oss för att vi ville göra en insats. Vi ville samla in pengar till Svenska Kyrkans Internationella arbete med flyktingkatastrofen som specifikation.

Men vad skulle vi sälja? Vi satte oss och letade fram både dolda och inte fullt så dolda talanger bland våra medlemmar och kom fram till en gedigen lista över saker som vi kunde sälja på en auktion under vårt Distriktsårsmöte. Vissa saker gjordes på plats och andra sker senare i den vinnande församlingen på överenskommen tidpunkt. Exempelvis kunde man buda hem en sång- och allsångskväll med två av våra musikaliska medlemmar, en lekkväll med Distriktsstyrelsen och en Fairtradekväll med en Fairtradeambassadör. På plats på årsmötet kunde man även få äta en lyxfrukost med en valfri Distriktsstyrelseledamot på söndagsmorgonen eller få höra en improvisationsvisa om ett valfritt ämne. Inte nog med det så fanns det en hel del profilprodukter som auktionerades ut.

Så kom då Distriktsårsmötet! Den 20-22 november i Birgittakyrkan i Sköns församling möttes ett femtiotal personer och diskuterade, tog viktiga beslut och hade trevligt tillsammans. På lördagkvällen var det dags för
auktionen, och vilken succé det blev! Stämningen var på topp, och Distriktsstyrelsens ordförande Pontus Nordström skötte klubban med bravur. Det budades med både enkronor och tusenlappar och det slutliga resultatet efter auktionens slut blev 10.616:-!

Vi är glada att ha bidragit till det viktiga och omfattande arbetet med flyktingkatastrofen. Vi vill dock påminna om att det är ett arbete som inte tar slut, och där pengar inte är det enda sättet att hjälpa till!

//Lenitha Jalonen, distriktsstyrelsen 2014-2015