4 Oktober – Franciskusdagen!

På Tisdag  är det den helige  Franciskus dag. Finns all anledning att ta tillfället i akt att fundera lite mer på vår relation till det övriga livsformer som finns i skapelsen.

Det finns berättelser om Franciskus som ägnade sig åt att predika för fåglarna och att skälla ut en varg att inte bete sig så bestialiskt som omvände vargen till att bli hans beskedliga följeslagare. Lite stolligt kan vi nog tycka i vår tid men det är nog inte helt fel att förstå hur nära vi hänger ihop med allt annat liv som delar den här världen med oss. Eller delar med oss, vi hör ju så nära ihop och är ju så beroende av att det fungerar. Från att det globala klimatet är någorlunda pålitligt till att mikroberna gör sitt jobb och att molekyler fungerar som de ska.
Kanske läge att ta Tisdagen  som ett tillfälle att låta sig förundras i sann Franciskus anda.

En kommentar

domprostmats säger
1 oktober 2011 – 07:33

Tack för denna upplysning Grape! Det skulle behövas en sorts "Helgonkalender" här på portalen. Viktiga datum och händelser kunde flaggas för så att man kan ta upp saken i församlingen hemma. Nu vet jag vad jag ska ta upp i Visby domkyrka när vi har vardagsmässa på onsdag!